ROZE BANAAN

[ ‘Roze Banaan’ is eerder verschenen in het Majorelle Magazine, de zomer special van The Fran Magazine 2019.3.]

Gele Agave, Groene Cactus, Blauwe Varen, Olifantsoor en Roze Banaan (vlnr) zijn de vijf basis patronen van het Majorelle Universum. Een universum waar het goed toeven is! Dat betekent dat er licht is, lucht, water, vuur en aarde.

De afgelopen paar weken heb ik elk patroon afzonderlijk voor jou in de spotlights gezet. En heb je ontdekt hoe ieder patroon een speciale rol heeft in het Majorelle Universum.

Vandaag is het vijfde en laatste patroon aan de beurt: Roze Banaan. En? Heb jij jouw favoriete patroon al ontdekt en weet jij al wat er het beste bij jou past? Een sjaal, een kussen, een kledingstuk, een sieraad of een tapijt?

DIT VIND JE VAST OOK LEUK: OLIFANTSOOR

ROZE BANAAN IS AARDE

We hebben licht (Gele Agave), lucht (Groene Cactus), water (Blauwe Varen) en we hebben vuur (Olifantsoor). Op zich zou het dan fijn zijn om ook nog iets te hebben om op te staan. Iets als aarde. Daarvoor komt Roze Banaan to the rescue.

Roze Banaan is een patroon dat alle aspecten van aarde in zich heeft. Van goed vruchtbare donkerrode grond (zoals de grond in Afrika) tot alles wat er uit die aarde kan ontstaan: verschillende kleuren groen en verzadigd roze als symbool voor de mooiste bloem die je je maar kunt voorstellen.

De gele stroken kunnen van alles zijn: de zoete geur van de bloem, de afdruk van af en aan vliegende bijen of stralen van licht. Dat laatste vind ik zelf een mooi idee, omdat op die manier de cirkel rond is en we weer bij de Gele Agave zijn aanbeland. Nice!

DIT VIND JE VAST OOK LEUK: BLAUWE VAREN

ROZE BANAAN PATROON

Het Roze Banaan patroon past bij jou als je houdt van verzadigde kleuren en van vrolijke kleuren combi’s die niet zo voor de hand liggen. Roze Banaan is een zomerpatroon bij uitstek en voelt zich eigenlijk thuis op elke kleur bank, maar past extra goed bij een licht- tot donkergrijze.

De sieraden van Studio Glashelder die bij het patroon passen kenmerken zich door verzadigde kleuren in bijzondere combi’s. Het zandkleurige geel in het glas geeft de juwelen een natuurlijke, aardse sfeer. Perfect dus voor bij de Roze Banaan!

En zie je die keigave lichtgrijze schoenen op dat tapijt? Awesome pawesome!

Dus: welke van de vijf patronen is jouw favoriet en waarom? Laat een berichtje achter!

DIT VIND JE VAST OOK LEUK: GROENE CACTUS

ENTER THE FRAN ZONE

Nieuwsgierig geworden naar de andere patronen en naar de hele zomer special van het Majorelle Magazine? Enter dan The Fran Zone hieronder en ontvang gratis:

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 2 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
* indicates required

OLIFANTSOOR

[‘Olifantsoor’ is eerder verschenen in het Majorelle Magazine, de zomer special van The Fran Magazine 2019.3.]

Gele Agave, Groene Cactus, Blauwe Varen, Olifantsoor en Roze Banaan (vlnr) zijn de vijf basis patronen van het Majorelle Universum. Een universum waar het goed toeven is! Dat betekent dat er licht is, lucht, water, vuur en aarde.

De komende paar weken zet ik elk patroon afzonderlijk voor jou in de spotlights. En kun je ontdekken hoe ieder patroon een speciale rol heeft in het Majorelle Universum.

Ontdek jouw favoriete patroon en kom erachter wat het beste bij jou past: een sjaal, een kussen, een kledingstuk, een sieraad of een tapijt. Vandaag is het de beurt aan Olifantsoor!

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: GROENE CACTUS

OLIFANTSOOR IS VUUR

Allemaal leuk en aardig natuurlijk: licht (Gele Agave), lucht (Groene Cactus) en water (Blauwe Varen). Maar een beetje vuur kan natuurlijk niet ontbreken. Want hoe kun je anders dingen lekker in de fik steken?!

Olifantsoor is net dat beetje extra, omdat het springt en flikkert. Net als vuur. Je weet niet wat het gaat doen, gaat het omhoog, gaat het naar links? Het patroon danst over het doek, net als kleine vlammetjes.

In de Majorelle tuin kwamen de bladeren op de foto rechts nog het dichtste bij vuur, want ze dansten en sprongen heen en weer op de wind.

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: BLAUWE VAREN

OLIFANTSOOR PATROON

Het Olifantsoor patroon past bij jou als je temperament hebt. Als felle, verzadigde kleuren het beste in je naar boven brengen. Olifantsoor matcht perfect bij alle kleuren donkerblauw (van kobalt tot marine), donkerrood (van vuurrood tot bordeaux) en donkergeel (van oker tot goud). Het Olifantsoor patroon geeft je een koninklijke uitstraling (misschien vanwege de combi van koningsblauw en goudgeel?)

En heb je een bruine leren bank of misschien metalen onderdelen in je interieur? Dan past het kussen daar perfect bij!

De sieraden van Studio Glashelder hebben dezelfde vorstelijke vibe als het Olifantsoor patroon. De glazen stenen hebben robuuste, organische vormen en er lopen zilvergouden draadjes door het nachtblauwe glas. Elise had ze ook in een kroon kunnen monteren, maar een ring en een collier zijn toch wel the next best thing.

En voor wie nog twijfelt of een bruine bank een goeie combi is met het Olifantsoor tapijt:

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: GELE AGAVE

ENTER THE FRAN ZONE

Nieuwsgierig geworden naar de andere patronen en naar de hele zomer special van het Majorelle Magazine? Enter dan The Fran Zone hieronder en ontvang gratis:

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 2 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
* indicates required

ELISE NEVE VAN STUDIO GLASHELDER

[Dit interview met glaskunstenares Elise Neve van Studio Glashelder is eerder verschenen in de zomer editie van het gratis online magazine The Fran 2019.3]

‘Ik hoef het niet van tevoren te weten, ik laat me verrassen.’ -Elise Neve

Maak kennis met Elise Neve van Studio Glashelder: een hedendaagse ontdekkingsreiziger in de gewaagde wereld van glas. In haar atelier met glasoven smelt, breekt, snijdt, vormt, slijpt en stapelt ze glas in alle soorten, maten, vormen en kleuren. Ze maakt schalen, sieraden en decoratieve glaskunst (van glas in lood tot staande objecten).

elise neve in haar glas atelier studio glashelder

WAAROM GLAS?

Vanaf het moment dat ik Elises werk ontdekte, vond ik het fascinerend: de glinsterende stenen en de stralende kleuren in het weerkaatsende glas. Tegelijkertijd vroeg ik me direct af: hoe kom je erbij om met glas te gaan werken?

‘Glas is stoer én breekbaar. Het is hard én zacht. Als het smelt wordt het vloeibaar en als het valt breekt het.’ Binnen in het glas is er een hele wereld vol textuur en diepte die je tevoorschijn kunt halen door te spelen met lichtval en kleur. Glas heeft zoveel kanten, het lééft!

DIT VIND JE MISSCHIEN OOK INTERESSANT: DORINE BOUDEWIJN – MODEONTWERPSTER VAN ATELIER BYDO

WERKEN MET GLAS

Dat levendige karakter heeft wel consequenties. Elise moet rekening houden met ontzettend veel variabelen: ‘Glas reageert ongeveer overal op.’ De temperatuur van de oven, de duur van het stoken, de mal, verschillend glas reageert op elkaar en daarnaast heeft het bepaalde standaarden. Bijvoorbeeld dat dat vloeibaar glas het liefst een dikte van 6mm heeft, door interne aantrekkingskracht. Al die processen kun je weer beïnvloeden met verschillende soorten mallen. Waarmee je het glas dwingt een bepaalde vorm aan te nemen. En ook dat proces kun je weer beïnvloeden door de overtemperatuur en de stookduur.

De lijst van materiaal dat ze daarbij kan gebruiken is eindeloos. Van glassnijder en slijpmachine, tot scheidingspoeder en keramisch vilt voor in de mal (zodat het glas niet aan de mal gaat plakken). Klei en gips om zelf eenmalige, unieke mallen te maken. Of zand waarmee je structuren in het glas kunt aanbrengen. Een ook dat heeft weer consequenties: ‘Al die toepassingsmogelijkheden van glas is een financiële drain, maar ik maak er vet coole dingen mee!’

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK INTERESSANT: ROZE BANAAN

CONTROLE OF TOEVAL

Met al die variabelen krijgt het werken met glas bijna iets wetenschappelijks? Hoe ga je om met het spanningsveld tussen controle en toeval?

Op dit moment geniet ik ontzettend van het toeval, van de oven opengooien en verrast worden door het resultaat. Soms ben ik zó enthousiast dat ik gewoon écht niet de 24 uur die het langzaam opstoken en afkoelen kost, kan wachten tot ik de oven open mag doen. Geduld hebben vind ik lastiger dan het gebrek aan controle. Ik hoef van tevoren niet te weten wat het wordt, ik laat me verrassen en daardoor ben ik elke keer super benieuwd naar wat het geworden is. Ik vind dat bevrijdend, rustgevend en verfrissend. Uit mijn hoofd en het samenspel met het glas aangaan.

Ik zou de controle wel meer kunnen nemen. Want toevalstreffers kan ik nu bijzonder moeilijk herhalen. En ook vanuit commercieel oogpunt zou het makkelijker zijn om dingen te kunnen reproduceren als ik meer controle heb over het proces. Maar als kunstenaar geniet ik op dit moment eigenlijk nog veel te veel van de ontdekkingstocht. De oven te openen en te zien: o, dit is het geworden en dat is ok! Maar: door meer te documenteren zou ik er ook meer mee kunnen spelen. In theorie is dat een super georganiseerde spreadsheet, maar in de praktijk zijn het vooral overal rondslingerende blaadjes. Maar ja, ik ben natuurlijk ook juist met mijn oude werk gestopt, omdat ik klaar was met alle registratie en de halve dag achter de computer zitten.

elise neve studio glashelder

ALLE ZINTUIGEN OP SCHERP

Na de middelbare school twijfelt Elise tussen psychologie en de kunst- of designacademie. Ze neemt de ‘verstandige’ keuze en kiest voor psychologie. Ze specialiseert zich in psychonomie en neuropsychologie. Pychosomie gaat over zintuigelijke informatieverwerking, over waar het brein reageert op het lichaam en andersom. Bijvoorbeeld: wat gebeurt er tussen het oog en het brein bij iemand die kleurenblind is? Synesthesie is een neurologisch verschijnsel waarbij een zintuigelijke waarneming als vanzelf ook een andere zintuigelijke indruk oproept. Bij mensen met synesthesie werken de zintuigen dus op een bijzondere manier samen. Bijvoorbeeld: letters die kleuren hebben, geluiden met een smaakje.

Het mag duidelijk zijn: Elise is geïntrigreerd door het zintuigelijke. En daarom blijft ze dat zintuigelijke durende haar carrière als psycholoog ook altijd opzoeken in de vorm van een creatieve uitlaatklep.

CREATIVITEIT: SPONTANE ENERGIE

‘In mijn werk als psycholoog gaf ik voornamelijk energie en tijdens het creëren vulde ik de energie weer aan.’ Creativiteit als manier om de balans te herstellen. Nu, in haar werk voor Studio Glashelder, draait ze het om: ze kiest in de eerste plaats voor energie creëren via creativiteit. Om van daaruit te kunnen geven. Creativiteit als energiegenerator dus. Hoe briljant! Maar vlak ook het ontdekkende aspect niet uit.

‘Het ontdekken vind ik het allerleukste van creativiteit. Het staat voor mij tegenover denken en beredeneren. Het gaat om zintuigelijk ervaren. Dat is de basis waarmee je geboren wordt. Wat zie je? Wat voel je? Dingen aanraken. Warmte, kou, vorm en textuur.’ Ik heb ook altijd gezegd: ik ben liever doof dan blind. Ik ben bovenal visueel ingesteld. Ik wil dingen kunnen waarnemen, kunnen zien. Beelden en kleuren vervelen nooit. En dat komt nu ook terug in mijn werk: de kleuren zijn verzadigd, de kleurcombinaties zijn net dat beetje anders en afwijkend van de norm. Mijn kleurstatements zijn stevig. Ik denk daar trouwens niet over na. Dat gebeurt vanzelf in mijn atelier.

Ontstaan de vormen ook spontaan of laat je je daarbij inspireren?

In mijn atelier probeer ik zoveel mogeiljk te doen wat goed voelt en wat me mooi lijkt. Maar natuurlijk heb ik wel inspiratiebronnen. Zo ben ik superfan van ambacht en vakwerk. Ik kick op zwaluwstaartverbindingen in oude houten kasten. Art Nouveau vind ik prachtig, net als oud smeedwerk. In die zin sta ik in de traditie van de Arts & Crafts beweging en tegenover massaproductie.

glasoven atelier studio glashelder

INSPIRATIEBRONNEN VAN ELISE NEVE

Ik haal inspiratie uit de natuur, uit patronen in architectuur en alles uit de jaren ‘50: van kledingstijl, tot make-up, en de vormen en textuur: stippen, streepjes, bolletjes. Toen ik jouw Majorelle Collectie zag werd ik geïnspireerd door de cirkels (cirkels zijn platte bollen), het bijzondere kleurgebruik dat net anders dan anders is. En de patronen, die zowel organisch als geometrisch zijn. Daardoor ontstaat er een gewaagde harmonie.

Ik ben nog te kort bezig om al te kunnen spreken van een echte eigen stijl, maar als er íets is dat bij mijn werk past, dan is het non-conformisme en originaliteit. Net even anders is juist goed.

MAJORELLE SIERADEN VAN STUDIO GLASHELDER

Elise heeft de Majorelle Collectie uitgebreid. Speciaal voor bij de sjaals heeft ze fantastische glasjuwelen ontworpen. Allemaal in de stijl en in de kleurcombinaties van de patronen. Plus natuurlijk dat beetje extra dat je in al haar ontwerpen terugziet. Bekijk haar hele collectie in haar webshop.

WAT ELISE NEVE TE BIEDEN HEEFT:

Je kunt bij Elise terecht voor kleurrijke glazen sieraden, schalen en decoratieve glaskunst (van glas-in-lood tot staande objecten). Ze werkt met eigen collecties (zoals de sieraden serie ‘You Rock’), maar ook in opdracht. In de toekomst wil ze naast haar producten ook diensten aanbieden, zoals (zakelijke) glas-workshops en creatieve therapie.

WAAR IS HET WERK VAN ELISE NEVE TE KOOP:

De handgemaakte glaskunst van Studio Glashelder kun je kopen via de webshop: www.studioglashelder.nl en in verschillende conceptstores:

Uit je Kunst in Woerden | www.uitjekunstwoerden.nl

BlendUT in Utrecht | www.blendut.nl

Daarnaast staat Studio Glashelder meerdere keren per jaar op creatieve (kunst)markten. Binnenkort op de agenda:

08-09-2019: Kunstpark Woerden

27-10-2019: Swan Market Rotterdam

Meer weten over het magische proces van glasfusen? Op haar website vertelt Elise Neve er meer over.

ENTER THE FRAN ZONE

Meer mooie interviews lezen met inspirerende kunstenaressen en creatieve ondernemers? Enter dan The Fran Zone en ontvang gratis:

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 1 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
* indicates required

BLAUWE VAREN

[‘Blauwe Varen’ is eerder verschenen in het Majorelle Magazine, de zomer special van The Fran Magazine 2019.3.]

Gele Agave, Groene Cactus, Blauwe Varen, Olifantsoor en Roze Banaan (vlnr) zijn de vijf basis patronen van het Majorelle Universum. Een universum waar het goed toeven is! Dat betekent dat er licht is, lucht, water, vuur en aarde.

De komende paar weken zet ik elk patroon afzonderlijk voor jou in de spotlights. En kun je ontdekken hoe ieder patroon een speciale rol heeft in het Majorelle Universum.

Ontdek jouw favoriete patroon en kom erachter wat het beste bij jou past: een sjaal, een kussen, een kledingstuk, een sieraad of een tapijt. Vandaag staat Blauwe Varen in de schijnwerpers.

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: GROENE CACTUS

BLAUWE VAREN IS WATER

De Blauwe Varen is het water in het Majorelle Universum. Het patroon stroomt en kabbelt. Ik vind het een heerlijk rustgevend patroon met het knallende oranje en roze dat je een oppepper geeft.

De vormen vloeien in elkaar over en het patroon stroomt van het midden over het doek naar buiten. Niet als een kolkende rivier maar als een kronkelend beekje.

Het heeft dezelfde sfeer als de prachtige fonteinen en vijvers in de Majorelle tuin. Het water doet gewoon rustig zijn ding en stroomt overal tussendoor en langsheen. Want het water vindt zijn weg wel.

BLAUWE VAREN PATROON

De Blauwe Varen past bij jou als je van koele en van warme tinten houdt, zolang ze maar licht zijn en niet kneiter verzadigd. Het patroon past bij alle pasteltinten, alle kleuren geel en blauw, bij roze en oranje en het staat super chic bij grijs! Heb je een grijze bank? Dan is dit kussen echt een match made in heaven!

De Engelsen zeggen dat zo mooi ‘understated elegance’. Dat is de perfecte term bij de sieraden die Studio Glashelder bij de Blauwe Varen heeft ontworpen. Het grijs en het lichtblauw in de gladde, platte steen passen precies bij de relaxte sfeer van het water van de Blauwe Varen. Niet opzichtig, wel opvallend. Niet pronkerig, wel stijlvol. Daarom staan deze sieraden heel hoog op mijn lijstje 🙂

En wat zeg je trouwens van het Blauwe Varen tapijt? Daar zou ik persoonlijk mijn hele huis wel mee willen behangen, maar goed. Ik ben natuurlijk kneiter bevooroordeeld 😀

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: GELE AGAVE

ENTER THE FRAN ZONE

Nieuwsgierig geworden naar de andere patronen en naar de hele zomer special van het Majorelle Magazine? Enter dan The Fran Zone hieronder en ontvang gratis:

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 2 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
* indicates required

ZOMER IN LES BOIS DES MOUTIERS

[ ‘Zomer in Les Bois des Moutiers’ is onder de titel ‘Zomer in Les Bois des Moutiers – de landschapstuin van Gertrude Jekyll’ eerder verschenen in de zomer editie van het gratis online The Fran Magazine 2019.3.]

Ieder seizoen neem ik mee naar een mooie (botanische) tuin of een park. Deze zomer gaan we op reis naar Normandië en bezoeken we de ‘landschapstuin’ Les Bois des Moutiers, ontworpen door kunstenares en tuinarchitecte Gertrude Jekyll.

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: LENTE IN LOGAN BOTANIC GARDEN

GROENE KAMERS

Voor Les Bois des Moutiers ontwierp Edwin Lutyen het landhuis en Gertrude Jekyll de ‘formele’ tuinen rondom. Net als het huis, heeft Jekyll de tuinen kamers gegeven, ‘groene kamers’ met allemaal een eigen sfeer, eigen geur en eigen kleur.

Jekyll was de eerste tuinarchitecte die een totaalbeleving voorstond. Een tuin moest niet alleen zo ontworpen zijn dat er ieder seizoen iets in bloei stond, nee, een tuin moest een ervaring zijn voor de bezoeker. Voor de bewoner!

De tuinen en het huis zijn zo ontworpen dat ze elkaar als het ware spiegelen. Zo verwijzen 2 stenen stoelen in de ‘Witte Kamer’ (een van de zeven formele tuinen) naar 2 garderobekasten tegenover de muziekkamer in het landhuis. Als je door de zeven formele tuinen langs het huis wandelt, dan waan je je telkens in een totaal andere wereld. Jekyll is er dus in geslaagd om elke tuin een hele eigen sfeer en aanblik te geven. De ene keer met statige hoge heggen en wuivende witte pluimen. De andere keer met een vijver en gezellige bankjes rondom. En dan weer door een avontuurlijk ogende overgroeide groene pergola.

DIT VIND JE MISSCHIEN OOK LEUK: DE MAJORELLE TUIN IN MARRAKESH

KUNST & LES BOIS DES MOUTIERS

Les Bois des Moutiers ligt in Varengeville-sur-Mer, van oudsher een artistieke broedplaats vlakbij de Franse kust. De lijst met kunstenaars die hun sporen hebben achtergelaten is nogal lang. Zo lang dat het niet in dit kader past, maar om je een idee te geven:

  • Claude Monet
  • George Braque
  • William Morris
  • Eric Satie
  • Claude Debussy
  • Virginia Woolf
  • Picasso
  • William Turner
  • Gertrude Jekyll
  • Camille Pissarro
  • Pierre-Auguste Renoir…

En dat is ook niet gek: met haar ligging aan de kust met magnifieke uitzichten over zee en op de imponerende krijtrotsen is er eigenlijk overal inspiratie for kratis. En dat is in het park niet anders.

Het park dat zich vanaf het landhuis helemaal uitstrekt tot de kust is beplant met reusachtige uitheemse rhododendrons, azalea’s en magnolia’s. Het waren in die tijd de allereerste rhododendrons in Frankrijk en konden overleven door het vochtige zeeklimaat aan de Normandische kust. Als je dus kunt kiezen wanneer je het park bezoekt, doe het dan in mei, dan staan de rhododendrons allemaal in bloei en is het een kleurrijk feest van jewelste!

DIT VIND JE VAST OOK INTERESSANT: MARGARET & FRANCES MACDONALD – GRONDLEGGERS VAN DE GLASGOW SCHOOL

LES BOIS DES MOUTIERS IS UNIEK

Les Bois des Moutiers is een van de weinige nog bestaande tuinontwerpen van Gertrude Jekyll en alleen daarom al een bezoek waard.

Omdat de oorspronkelijke Mallet familie nog steeds in het landhuis woont, is dat helaas niet te bezichtigen. Maar het huis zit vol Arts & Crafts details: metalen deurknoppen, houtsnijwerk in de balustraden en behang ontworpen door William Morris (de grondlegger van de Arts & Crafts beweging).

Les Bois des Moutier dus. Gaat dat zien!

Van 15 maart tot 15 november is de tuin iedere dag geopend van 10.00-20.00. Maarrr houd dus wel rekening met Franse lunchtijden: er zit alleen iemand bij de ingang tussen 10.00-12.00 en tussen 14.00-18.00.

Kijk voor actuele prijzen op de website: www.boisdesmoutiers.com

ENTER THE FRAN ZONE

* indicates required

GROENE CACTUS

[‘Groene Cactus’ is eerder verschenen in het Majorelle Magazine, de zomer special van The Fran Magazine 2019.3.]

Gele Agave, Groene Cactus, Blauwe Varen, Olifantsoor en Roze Banaan (vlnr) zijn de vijf basis patronen van het Majorelle Universum. Een universum waar het goed toeven is! Dat betekent dat er licht is, lucht, water, vuur en aarde.

De komende paar weken zet ik elk patroon afzonderlijk voor jou in de spotlights. En kun je ontdekken hoe ieder patroon een speciale rol heeft in het Majorelle Universum.

Ontdek jouw favoriete patroon en kom erachter wat het beste bij jou past: een sjaal, een kussen, een kledingstuk, een sieraad of een tapijt. Vandaag is Groene Cactus aan de beurt!

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: GELE AGAVE

GROENE CACTUS IS LUCHT

De Groene Cactus staat voor lucht. Dit patroon heeft ook als enige van de vijf een vorm van ‘neerslag’: de knalrode verticale druppels die van boven komen en wegstromen als horizontale gele en blauwe cirkels.

Overal in de Majorelle tuin vind je hoge cactussen, omringd door niets dan helderblauwe lucht. Die luchtigheid en ruimte heb ik overgebracht in de Groene Cactus. In mijn ervaring heeft de wind meestal een focus, een richting. Daarom zijn de lijnen in de achtergrond van het patroon helder: verticaal en horizontaal (vergelijk het bijvoorbeeld maar eens met de blauwe lijnen van de Gele Agave die alle kanten op knetteren 🙂

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: MAJORELLE COLLECTIE

GROENE CACTUS PATROON

Het Groene Cactus patroon past bij jou als je houdt van groen en van verschillende lichte, frisse kleuren. Het patroon staat geweldig bij knalrood (lipstick!) en bij marineblauw. Heb jij een donkerblauwe bank? Dan is dit kussen echt voor jou gemaakt!

Studio Glashelder heeft bij de Groene Cactus geweldige luxueuze mint met smaragdgroene juwelen ontworpen (linksonder) voor iedereen die houdt van extravagante schoonheid. De kleinere geel met lichtblauwe glasstenen zijn speels en vrolijk (linksboven) en passen perfect bij een zomerse outfit.

Het tapijt van TON Design geeft je hele kamer een blije opkikker. Het is ook perfect voor als je thuis een groene urban jungle sfeer hebt gecreëerd. Wist je dat je kunt kiezen tussen verschillende vormen?

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: KORAAL – DE KLEUR VAN DE ZOMER 2019

ENTER THE FRAN ZONE

Nieuwsgierig geworden naar de andere patronen en naar de hele zomer special van het Majorelle Magazine? Enter dan The Fran Zone hieronder en ontvang gratis:

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 2 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
* indicates required

SCHILDERVAKANTIE IN SPANJE

Ik ben weer terug van schildervakantie in Spanje! Het was echt een avontuur. Maar ik zal je niet vermoeien met alle sterke verhalen over hitte, insecten en kortsluiting (daarvoor kun je HIER de vlog bekijken).

Nu gaat het over mijn nieuwe, Spaanse werk. Of beter gezegd: mijn Catalaanse werk. Want als me iets duidelijk is geworden in die 3 weken, dan is het dat Catalonië géén Spanje is!

SCHILDERVAKANTIE INSPIRATIE

Er was in ieder geval genoeg inspiratie: een grote tuin vol met cactussen, vetplanten en bloemen die ik nog nooit eerder gezien had. Een uitzicht met bossen, bergen, luchten, dorpjes. En een heleboel stadjes in de buurt vol gekleurde huizen, balkons volgestouwd met planten:

En alsof dat nog niet genoeg was stonden de bermen vol met levensgrote agaves, cactussen en andere reusachtige planten. Complete persoonlijkheden, flaws and all:

Maar ondanks al die botanische inspiratie, kwam ik er niet toe om aan het werk te gaan in het atelier (iets met te heet, ik ga al zweten als ik alleen ademhaal XD). Uiteindelijk zorgde een verdwaalde abrikoos ervoor dat het vuur aanging en ik aan de slag ging!

EERST TEKENEN

Ik had alleen maar mega grote canvassen mee en dus leek het me goed om eerst tekeningen te maken:

DAN SCHILDEREN

Daarna aan de slag met negen schilderijen tegelijk. Ik hou ervan om een hele shitload aan verf te mengen en dan alle schilderijen af te gaan en die kleur aan te brengen. En op die manier de composities te laten ontstaan. Het heeft iets heel ontspannends:

Na twee weken wilde ik er niet verder aan werken, zodat ze konden drogen voordat ze de auto weer in moesten. En als je er dan elke dag naar kijkt, dan begint het toch te kriebelen om er méér aan toe te voegen. Om het spannender te maken. Maar hoe?

BARCELONA

Na ons bezoek aan Barcelona was het antwoord op die vraag ineens heel duidelijk! Nieuwe perspectieven! Meer spontaniteit en spel! Het was alsof Picasso en Gaudi het voordeden: gewoon doorwerken, nieuwe dingen toevoegen, niet bang zijn, ga spelen, voeg kleur toe en nog meer kleur, voeg nieuwe perspectieven toe en nog meer perspectieven en durf het eindresultaat los te laten, durf iets te maken dat niet om aan te zien is! Point taken boys.

SCHILDERVAKANTIE GESLAAGD!

Dus: schildervakantie geslaagd! Er staan negen schilderijen in mijn atelier te wachten tot ik ermee verder ga. Ik neem ze eind augustus mee naar schilderles en ben van plan om ‘helemaal Picasso op ze te gaan’ whaha. Super duper benieuwd wat dat met ze doet. En hoe de zomercollectie 2020 er straks uitziet! Zie jij het al voor je op sjaals, kussens en stoffen?

MEER ZIEN VAN DE CATALAANSE COLLECTIE? ENTER THE FRAN ZONE & ONTVANG GRATIS :

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 1 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
  • artsy inspiratie in je mailbox
* indicates required

GELE AGAVE

[‘Gele Agave’ is eerder verschenen in het Majorelle Magazine, de zomer special van The Fran Magazine 2019.3.]

Gele Agave, Groene Cactus, Blauwe Varen, Olifantsoor en Roze Banaan (vlnr) zijn de vijf basis patronen van het Majorelle Universum. Een universum waar het goed toeven is! Dat betekent dat er licht is, lucht, water, vuur en aarde.

De komende paar weken zet ik elk patroon afzonderlijk voor jou in de spotlights. En kun je ontdekken hoe ieder patroon een speciale rol heeft in het Majorelle Universum.

Ontdek jouw favoriete patroon en kom erachter wat het beste bij jou past: een sjaal, een kussen, een kledingstuk, een sieraad of een tapijt. We starten met het Gele Agave patroon!

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: MIJN CREATIEVE PROCES

GELE AGAVE IS LICHT

In een universum waar het goed toeven is, moeten wel een aantal elementen aanwezig zijn. Om te beginnen: licht! Want zonder licht wordt het niks natuurlijk, dan kan er niets groeien en is er geen warmte. De Gele Agave is het licht van het Majorelle universum. Het zonnegeel straalt van het doek en van het patroon.

Waar licht is, is schaduw. En dat is maar goed ook. Want vooral in de zomer wil je ook wel eens iets anders dan constant het licht en de warmte van de zon op je hoofd.

In de Majorelle tuin in Marrakesh hebben ze dat begrepen: overal in de tuin zijn er schaduwplekken onder de palmen en andere grote bomen.

Om al die stralende energie van het licht in toom te houden heb ik aan de onderkant schaduw toevoegd in de vorm van aardetinten. Zo is het patroon in balans en kun je kiezen waar je behoefte aan hebt: aan licht of aan schaduw.  

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: DE MAJORELLE TUIN IN MARRAKESH

GELE AGAVE PATROON

Het Gele Agave patroon past goed bij jou als je houdt van lichtblauw, lila, aardetinten en natuurlijk geel! Draag je veel bordeaux, beige en andere ‘zand’ tinten? Dan is het Gele Agave patroon echt een super goeie match.

De sieraden die Studio Glashelder heeft ontworpen voor bij het patroon kenmerken zich door warme aardetinten: oker-oranje, bordeaux rood en een afwisseling van doorzichtig en ondoorzichtig glas, waardoor het licht ermee kan spelen. Ze passen geweldig bij de Gele Agave sjaal, maar staan je ook goed als je een ‘herfsttype’ bent of houdt van warme, stijlvolle kleuren gecombineerd met neutrale ton-sur-ton tinten.

Heb je een donkerbruine bank, of een interieur met aardetinten? Dan past het Gele Agave kussen of een Gele Agave tapijt daar perfect bij. Zie je het al voor je: in je jumpsuit van Gele Agavestof een camouflage truc uithalen op je Gele Agavetapijt XD Genius toch?!

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: SUPERPOWERS

ENTER THE FRAN ZONE

Nieuwsgierig geworden naar de andere patronen en naar de hele zomer special van het Majorelle Magazine? Enter dan The Fran Zone hieronder en ontvang gratis:

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 2 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
* indicates required

KORAAL: DE KLEUR VAN DE ZOMER 2019

[‘Koraal: de kleur van de zomer 2019’ is onder de titel ‘Koraal: de kleur van dit seizoen’ eerder verschenen in de zomereditie van het gratis online inspiratie magazine The Fran 2019.3.]

Je weet misschien al dat Pantone de kleur ‘living coral’ heeft uitgeroepen tot kleur van het jaar 2019. Koraal is een van mijn lievelingskleuren, dus way to go Pantone, en een echte zomerkleur. Hoog tijd dus dat koraal een keer de scepter zwaait in The Fran Magazine!

DIT VIND JE MISSCHIEN OOK LEUK: LILA – DE KLEUR VAN DE LENTE 2019

living coral pantone colour of the year 2019

KORAAL: DE KLEUR

Koraal is een kleur tussen oranje en roze in. Je hebt koraaltinten die meer oranje zijn en er zijn tinten die meer roze zijn. In mijn kleuren spectrum zit het in de buurt van zalmroze, maar dan meer richting oranje. Pantone heeft 13 verschillende koraaltinten, dus kies vooral je eigen favoriete koraaltint 🙂 Als Living Coral heeft Pantone de kleur gekozen met de hexcode ff6f61. (Google maar eens dan zie je precies welke kleur het is.)

De kleur koraal is oorspronkelijk afgeleid van de koraalkleuren in de oceaan, maar koralen kunnen echt alle kleuren hebben. Zo herinner ik me een bloedkoralenketting van mijn moeder die dieprood was, in plaats van oranje-roze.

Zo zie je maar: alles kan in kleurenland. Een van de redenen van Pantone om te kiezen voor Living Coral als kleur van 2019 was om bewustwording te creëren voor stervende koraalriffen overal ter wereld. En voor je het weet heb je een maatschappelijk relevante trui aan!

institute for figuring iff los angeles crochet coral reef 2018

EEN WERELDWIJD HAAKPROJECT

Pantone sluit zich hiermee aan bij het Institute for Figuring (IFF) uit Los Angeles. Het IFF koppelt kunstprojecten aan wereldwijde problemen om ze op die manier aan te kaarten bij een groot publiek en zo beklijvende aandacht te geven. In 2018 initïeerden Margaret en Christine Wertheim van het IFF het ‘Crochet Coral Reef’, een wereldwijd haakproject waarbij iedereen kan meedoen om een koraalrif te haken. Ook het Van Abbemuseum in Eindhoven deed hieraan mee. Tijdens je museumbezoek kon je een paar steken haken en zo een bijdrage leveren aan een steeds groter wordend netwerk van gehaakte wiskundige, artistieke koraalpatronen.

De resultaten zijn super indrukwekkend, kleurrijk en volumineus. En het is nog steeds gaande! Voor meer informatie, bekijk de website crochetcoralreef.org

DIT VIND JE MISSCHIEN OOK LEUK: KOBALTBLAUW – DE KLEUR VAN DE WINTER 2019

margaret wertheim christine wertheim crochet coral reef institute for figuring iff los angeles 2018

KORAAL ALS INSPIRATIEBRON

Tijdens de bloedhete zomer van 2018 heb ik me laten inspireren door verschillende soorten koralen voor mijn Koraal Collectie. Ik denk dat ik dat vooral deed omdat het me daar lekker koel leek, zo diep in de oceaan. Ook andere creatievelingen en kunstenaars gebruiken het als inspiratiebron. Hieronder een selectie kunstwerken, keramiek en foto’s.

ENTER THE FRAN ZONE

Dit was een artikel uit de zomer editie van mijn gratis online inspiratie magazine The Fran. Wil je graag meer lezen en zien? Enter dan The Fran zone en ontvang gratis:

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 1 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
  • en je kunt je met 1 klik weer uitschrijven
* indicates required

MARGARET MACDONALD & FRANCES MACDONALD

‘Margaret MacDonald & Frances MacDonald’ is onder de titel ‘The MacDonald Sisters’ eerder verschenen in de lente editie van het gratis online magazine The Fran 2019.2.

Een jaar geleden had ik nog nooit van de MacDonald zussen gehoord. Dus ik schat de kans hoog in dat jij ook nog nooit van ze gehoord hebt. En dat is echt super jammer. Dus daar gaat nú verandering in komen. Maak kennis met Margaret MacDonald Mackintosh: creatief genie van de Glasgow School en met Frances MacDonald Macnair: artistieke en emancipatoire pionier.

150 JAAR MACKINTOSH

In het voorjaar van 2018 was ik op vakantie in Schotland en een paar dagen in Glasgow om te genieten van alle tentoonstellingen rondom 150 jaar Mackintosh. Charles Rennie Mackintosh (1868-1928) was een Schotse architect. Zijn sierlijke, slanke meubels, interieurontwerpen en gebouwen waren een hit rond de eeuwwisseling in 1900.

In al die tentoonstellingen, museumshops en in de begeleidende folders en boeken ontdekte ik dat Mackintosh getrouwd was met de kunstenares en ontwerpster Margaret MacDonald (1865-1933). Over wie hij zei: ‘Mijn liefste, je zit in minstens de helft dan wel driekwart van mijn werk’. En ‘ik heb misschien talent, Margaret is het genie.’

Eind negentiende, begin twintigste eeuw kon dat nog. Een vrouw volledig in de schaduw zetten van haar man. En daarom vieren we nu 150 jaar Mackintosch en geen 150 jaar MacDonald. Verderop in de twintigste eeuw verkondigden gerespecteerde kunstrecensenten en -historici dat het feit dat MacDonalds handtekening (MMM) op tekeningen en schilderijen staat, naast die van Mackintosh (CRM) niet betekent dat zij daadwerkelijk heeft meegeholpen, maar puur dat ze erbij was toen het werk gemaakt werd. W.T.F. Zelfs als je je werk signeert kan het dus blijkbaar, als het briljant genoeg is, gewoon aan een man toegeschreven worden.

MARGARET MACDONALD & FRANCES MACDONALD

Dat was niet het enige dat ik ontdekte in Glasgow. Ik ontdekte ook het individuele werk van Margaret MacDonald: sierlijk, als een volwassen sprookje, statig, volkomen uniek, zowel qua materiaalkeuze en -bewerking als qua beelden. Duidelijk geïnspireerd op Keltische symboliek, mysteries en folklore, maar tegelijkertijd heel modern.

Toen ik me verdiepte in Margaret Macdonald (wikipedia + een grote internetbundel + de Europese roamingregels van Neelie Kroes are your friend) ontdekte ik haar zus: Frances MacDonald (1873-1921). En wat bleek: de zussen hadden een stuk meer artistieke geschiedenis samen en als individu, dan puur als echtgenotes van.

Ben je er klaar voor?

THE GLASGOW FOUR: FURORE VOOR MARGARET MACDONALD

De Engelse zussen MacDonald verhuizen in 1890 met hun ouders van Newcastle naar Glasgow in Schotland. Ze starten daar samen aan de design faculteit van de Glasgow School of Art. Ze volgen een breed vakkenpakket en leren werken met verschillende soorten media: metaal, borduurwerk en textiel. In 1896 starten de zussen hun gezamenlijke designstudio in Glasgow: The MacDonald Sisters Studio.

Francis Newbery, hoofd van de Glasgow School of Art stelt de dames in 1892 voor aan Charles Rennie Mackintosh en Herbert MacNair. Newbery vind dat hun werk dezelfde karakteristieken vertoont. Vanaf 1894 exposeren ‘The Four’, zoals ze al snel genoemd worden, gezamenlijk hun werk, dat gemengde reacties ontvangt. Vanwege hun sinistere tekeningen en langwerpige, creepy silhouetten krijgen ze achter hun rug om al snel de bijnaam ‘de Spook School’.

Vanaf haar huwelijk met Mackintosh in 1900 werkt Margaret MacDonald steeds meer met hem samen en steeds minder met haar zus Frances. Tussen 1895 en 1924 levert ze werk voor meer dan veertig tentoontstellingen in Europa en Amerika.

MacDonald en Mackintosh zijn niet kieskeurig als het op opdrachten aankomt. Ze willen graag aan de slag en ontwerpen het interieur van de Willow Tearoom in Glasgow. Hun grootste opdracht krijgen ze in 1902 van de rijke Weense zakenman Fritz Waerndorfer. Samen ontwerpen ze de muziekkamer van zijn landhuis. Aan de wand komt het volgens kunstrecensenten beste werk van MacDonald: Opera of the Winds, Opera of the Sees en de Seven Princesses.

LIVERPOOL: STAGNATIE VOOR FRANCES MACDONALD

Gedurende die tijd zijn haar zus Frances en haar man Herbert MacNair verhuisd naar Liverpool. Ze geven beiden les aan de School of Architecture and Applied Art. Weg van de actieve artistieke omgeving van Glasgow en door het verliezen van het familiefortuin van de MacNairs blijven hun kunst carrières steken in het onderwijs. Na haar jaren in Liverpool onderzoekt MacDonald in haar kunst persoonlijke, emancipatoire thema’s: wat betekent het om vrouw te zijn? Wat betekent het om kunstenaar te zijn? Kun je tegelijkertijd moeder en kunstenaar en echtgenoot zijn? Haar werk uit die periode levert een somber, soms uitzichtloos en gevangen beeld van een vrouw die een ander leven leidt dan ze voor ogen had.

Terwijl Mackintosh en MacDonald furore maken over de hele wereld, stagneren MacNair en MacDonald in Liverpool. In 1921 sterft Frances MacDonald aan een hersenbloeding (of ze pleegt zelfmoord, de literatuur is niet eensluidend). MacNair vernietigt daarna meer dan de helft van haar kunstwerken. Hij sterft in 1955 nadat hij decennia lang niets meer heeft geproduceerd. Margaret MacDonald maakt na 1921 geen nieuw werk meer en sterft in 1933, 5 jaar na haar echtgenoot. Hun erfenis bedraagt 8 pond. In 2008 wordt het werk van Margaret uit 1902 The Red Rose and The White Rose verkocht voor 3.3 miljoen dollar.

MARGARET MACDONALD VERSUS FRANCES MACDONALD

Frances en Margaret, twee zussen, uit hetzelfde nest, van wie het leven zo evenwijdig van start ging, zitten jaren later allebei op een volledig ander spoor. Margaret is een gerespecteerd kunstenares, bewandelt het niet-gebaande vrouwelijke pad, onder andere dankzij haar succesvolle man en hun samenwerking. Die samenwerking met Mackintosh is ook de reden dat het werk van Margaret wél is opgenomen in de kunsthistorische canon en dat van Frances niet. Frances’ stijl werd afgedaan als sprookjesachtig. Het was te ‘feminien’ en werd daardoor niet serieus genomen. Als klap op de vuurpijl vernietigt haar man na haar dood het overgrote deel van haar oeuvre.

Als je het werk van de beide vrouwen vergelijkt, dan kun je Margaret zien als het commerciële genie van de Glasgow school. Haar stijl ontwikkelt zich van creepy naar modern. Ze weet wat de markt wil en speelt daarop in. Ze maakt nieuwe, inventieve, breed inzetbare kunst. Haar creativiteit lijkt onuitputtelijk en haar werk getuigt van kruisbestuiving met andere genres en stromingen.

Frances daarentegen onderzocht in haar werk thema’s als moderne vrouwelijkheid. Ze verwerkt onderwerpen als moederschap, de man-vrouw verhoudingen en de maatschappelijke verwachtingen rondom vrouw-zijn. Haar werk is diffuser, haar kunst experimenteler. Ze onderzoekt haar identiteit en verbeeldt dat op een symbolische manier. Daardoor vind ik het werk van Frances op dit moment nog steeds actueel en dat van Margaret minder. Haar werk roept vragen op als: wat is de rol van de vrouw in onze huidige samenleving? Voor welke keuzes sta ik nu als vrouw? Hoe definieert het moederschap mijn vrouwelijke identiteit en welke rol spelen de actuele man-vrouw verhoudingen?

2021: 100 JAAR MACDONALD SISTERS

Dus: ik stel voor om in 2021 100 jaar MacDonald Sisters te organiseren. Met net zoveel publiciteit, folders, tentoontstellingen, websites, toeristische attracties en rondleidingen als in 2018 tijdens het 150 jaar Mackintosch festijn. De Tearooms zijn open. Laat al het werk van Frances dat het wél heeft overleefd naar Glasgow komen en organiseer een overzichtstentoonstelling. En zet er in godsnaam een goede kunsthistorica op. Zodat de MacDonald sisters hun plek kunnen innemen in de Schotse kunstgeschiedenis en in die van West-Europa.

DIT VIND JE MISSCHIEN OOK INTERESSANT: FRIDA KAHLO – KUNST & KARAKTER

ENTER THE FRAN ZONE

Wil je graag meer mooie artikelen lezen over (vergeten) kunstenaressen? Enter dan The Fran Zone via onderstaand formulier! Je ontvangt dan gratis The Fran Magazine van dit seizoen in je mailbox. Dit seizoen met portretten van Gertrude Jekyll en Yayoi Kusama. En met natuurlijk nog veel meer kleurrijke inspiratie.

TWIJFEL JE NOG?

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 1 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
  • de mogelijkheid om je ieder moment weer uit te schrijven
  • en alleen deze zomer: 10% korting op de hele collectie van Studio Glashelder
* indicates required