ARTS & CRAFTS BEWEGING

De Arts & Crafts beweging was een internationale trend binnen de kunst en design (interieur, meubilair en decoratie) tussen 1880-1920. Het begon in Engeland en spreidde zich uit over Europa, Noord-Amerika en Japan. De Glasgow School was de belangrijkste Arts & Crafts afdeling in Schotland.

Misschien vind je dit ook interessant: Margareth & Frances MacDonald: grondleggers van de Glasgow School

ARTS & CRAFTS: KWALITATIEF VAKMANSCHAP

Arts & Crafts stond voor kwaliteit boven kwantiteit. De belangrijkste exponenten (waaronder William Morris) waren in theorie anti-industrieel. Zij vonden massaproductie totale evilness en wilden niets te maken hebben met grootschalige productie. In de praktijk waren al die fantastische principes vaak wat vloeibaarder. Om succesvol te zijn met hun onderneming wilden ze zelf ook graag aan grote orders kunnen voldoen.

Arts & Crafts stond voor traditioneel vakmanschap. Voor ambachtelijke kennis en vaardigheden en de juiste materiaalkeuze en -bewerking om zo tot kwalitatief hoogwaardige producten te komen. Het nut van een product, of de gebruiksvriendelijkheid, was belangrijker dan hoe geweldig het gedecoreerd was. Deze principes waren een directe reactie op de ontwerpen die te zien waren tijdens de Wereldtentoonstelling in 1851 in Londen. Dat vonden de aanhangers van de Arts & Crafts namelijk gewoon versierde rotzooi. Als in: fijn dat deze stoel er zo geweldig uitziet, maar na nog geen 5 minuten zitten heb ik al rugpijn. Dat kon volgens hen niet de bedoeling zijn.

Zij wilden het dus anders doen. Design als resultaat van de juiste kennis, vaardigheden en ambacht. Waarbij aan alles is gedacht, juist ook aan het gebruiksgemak. De Arts en Crafts hoopte dat de status van de ontwerper / kunstenaar daardoor zou verbeteren. Want die status stond vanwege al die ‘troep’ natuurlijk behoorlijk ter discussie.

Misschien vind je dit ook interessant: Elise Neve: glaskunstenares van Studio Glashelder

WILLIAM MORRIS: GRONDLEGGER ARTS & CRAFTS

Elke serieuze beweging heeft natuurlijk een onderliggende theorie nodig. William Morris bedacht een variant van ‘vroeger was alles beter’, geïnspireerd op de Romantische literatuur uit die tijd. Hij wilde dat kunstenaars en ambachtslieden zich spiegelden aan de Middeleeuwen, de tijd van de gilden. Hij zag de Middeleeuwen als de tijd waar ambacht en vakwerk de waardering kreeg die het verdiende. Toen begrepen mensen het nog! Toen kon je ook niet zomaar toetreden tot zo’n gilde, maar moest je de meesterproef doen. Een verzekering van kwaliteit en kunde. Heel anders dan halverwege de negentiende eeuw. Toen kon iedere halve gare spullen kon gaan ontwerpen, met alle gevolgen van dien: slechte producten en een slecht imago.

William Morris bracht zijn ideeën deels in de praktijk. Hij was bij al zijn ontwerpen actief persoonlijk betrokken en leerde eigenhandig alle technieken en processen die er nodig waren. Hij was ervan overtuigd dat de mens verwijdert raakt van zijn leven, zonder eervol, creatief (hand)werk.

Maar ook hij was pragmatisch en hij moest ook wel. Hij had zoveel verschillende takken binnen zijn onderneming dat het gewoon onmogelijk was om alles zelf te blijven doen. Dus ook hij schakelde bij grote bestellingen een fabriek in. Zolang die fabriek dezelfde hoge standaard kon leveren aan kwaliteit als hij zelf zou doen.

Misschien vind je dit ook interessant: Zomer in les Bois des Moutiers. Een park ontworpen volgens de principes van de Arts & Crafts beweging

AMBACHT VERSUS MASSAPRODUCTIE

Als je het mij vraagt is dit het interessantste discussiepunt onder aanhangers van de Arts & Crafts beweging. Wanneer is iets vakmanschap en ambacht en wanneer is iets productie? En waarom is het één waardevoller dan het andere?

Moet je écht alles helemaal zelf maken? Of mag je ook onderdelen uitbesteden, simpelweg omdat anderen dáár weer beter in zijn. Neem je anders ook niet de ander zijn specialisme af? Nog los van bedrijfsmatige vragen. Hoe kun je ooit alles zelf blijven doen als je jezelf als ontwerper / kunstenaar ook artistiek wilt blijven ontwikkelen? Zit het kunstenaarschap in het bedenken of in het maken? Is vakwerk een onderdeel van kunst of is het een andere tak van sport?

Wat vind jij? Ter vergelijking: de Duitse kunstenaar Joseph Beuys (1921-1986) was de volgende mening toegedaan. Dat het er als kunstenaar niet om gaat wat je precies maakt, maar juist om wat je kunt bedenken. Dat dáár het artistieke element zit. Het maken, dat kunnen andere mensen wel voor je doen.

Nogmaals, wat vind jij? Misschien is dit wel het kenmerkende verschil tussen ‘wat is kunst’ en ‘wat is design’? In die zin dat kunst dan gaat over visie, verbeelding en ideeën en design over maken, materiaal en techniek.

Misschien vind je dit ook interessant: Gert de Mulder: keramiste & recylce-artist

Bronvermelding afbeeldingen:
Cover Arts & Crafts Patterns & Designs via: https://www.amazon.com/Arts-Crafts-Patterns-Designs-Phoebe/dp/0880451564
Ticket Arts & Crafts tentoonstelling via: https://trc-leiden.nl/trc-needles/organisations-and-movements/artistic-movements/arts-and-crafts-movement
Verder: afbeeldingen via Wikipedia pagina’s: William Morris en Arts & Crafts movement

YAYOI KUSAMA: EN HAAR POLKADOT UNIVERSUM

Als er iemand is die mij heeft geïnspireerd als het gaat om de Majorelle Collectie, dan is het wel de Japanse kunstenares Yayoi Kusama (1929). De Japanse modern conceptuele kunstenares staat bekend om haar sculpturen en installaties, volledig ondergedompeld in de polkadot. Ze is op dit moment één van de belangrijktse levende kunstenaars uit Japan.

portret yayoi kusama japanse kunstenares polkadot universum

YAYOI KUSAMA: VAN TRAUMA NAAR EEUWIGHEID

Dat was niet altijd zo. Ondanks dat haar creatieve en artistieke carrière teruggaat tot de jaren 50 van de vorige eeuw, komt er pas serieuze aandacht voor haar werk vanaf de late jaren 80. Klassiek gevalletje van ‘vrouw creëert kunst, schoonheid en visie, man steelt het idee en krijgt de erkenning’. Succes met je leven.

Reden genoeg om een rolberoerte van te krijgen dus. Maar ondanks alle psychische problemen die Kusama sinds haar traumatische jeugd ervaart en ondanks de meerdere zelfmoordpogingen die ze in haar leven heeft ondernomen, is het naar eigen zeggen de kunst die haar in leven houdt.

Misschien vind je dit ook interessant: Margareth & Frances MacDonald: grondleggers van The Glasgow School

YAYOI KUSAMA & DE POLKADOT

En een van de belangrijkste aspecten in haar kunst is dus de polkadot. Volgens Kusama staat de polkadot, de platte bol, de stip, symbool voor de eeuwigheid. Is de polkadot gemaakt van dezelfde materia als de menselijke ziel, als de ziel van het heelal. Iedereen is met iedereen verbonden via de cirkel van eeuwigheid. Alles komt uit alles voort door de oneindigheid van de polkadot. Die oneindigheid onderzoekt en verkent ze in haar installaties, zoals haar ‘Infinity Mirror’ kamer. De bezoeker ervaart een soort buiten zichzelf ervaring door de spiegels op alle wanden, het flikkerende licht en het water op de vloer. Het ‘zelf’ staat ter discussie: want wat is echter, ikzelf of mijn spiegelbeeld?

Kusama’s levendige hallucinaties zijn de belangrijkste inspiratiebron voor haar werk. Alles wat ze ziet en meemaakt tijdens haar waanbeelden, verwerkt ze in haar kunst. En dat was voor mij een heel belangrijk uitgangspunt. Niet omdat ik net als Kusama aan hallucinaties lijd (voor zover ik zelf weet althans), maar wel omdat ik een wereld voor me zie waarin humor, plezier, positieve spettende energie en veelkleurigheid staan. Een wereld vol florerende synergie tussen mens en aarde. Een universum vol humor, plezier en positieve energie.

Misschien vind je dit ook interessant: Frida Kahlo: kunst & karakter

YAYOI KUSAMA: MIJN INSPIRATIE

Bij Kusama zie je dat het niet groots genoeg kan: bomen verpakt in polkadots (zoals op de foto hiernaast), hele kamers vol confetti, levensgrote gestipte pompoenen of een hele lading zilveren bollen op een grasveld als ‘Tuin vol Narcissen’ (op de foto hieronder).

Toen ik Kusama haar beelden zo compromisloos zag uitwerken tot hele kamers behangen met polka dots, met polka dot vloeren, polka dot sculpturen en dat ze daar zelf ook nog tussen ging zitten in een polkadot jurk als de ultieme camouflage act, wist ik: dit wil ik ook!

Mijn wereldbeeld concreet maken in de vorm van het Majorelle Universum. Met kleurrijke patronen, een veelvoud aan organische patronen en een rits aan toepassingen. Stof! Sjaals! Kussens! Tapijt! Sieraden! Schalen! En in dat universum wil ik dan inderdaad opgaan. Omdat het kan. Omdat een zelf gecreëerde wereld in mijn optiek altijd beter is dan een wereld met vormen en structuren die al voor jou zijn bedacht.

Misschien vind je dit ook leuk: Mijn Majorelle Collectie

yayoii kusama

EINDHOVEN MAKER FAIRE 28+29 SEPTEMBER

En dat Majorelle Universum wil ik super graag met jou delen, want het stopt niet bij mij. En dat is precies wat ik ga doen tijdens de Eindhoven Maker Faire! Op 28 en 29 september aanstaande kun je mij vinden in het Klokgebouw in Eindhoven, ik ben de eerste stand na de ingang.

Wat kun je verwachten in de stand?

  • Het Majorelle Universum helemaal voor jou opgebouwd
  • Een mini expo over de stappen die ik als maker heb gezet (van inkttekening tot zijden sjaal)
  • Je kunt alle stoffen en sjaals voelen en omdoen.
  • Je kunt op het tapijt gaan zitten en tegen de kussens aan
  • Ga feestelijk op de foto met jouw favoriete sjaal en/of kussen, als een souvenirtje van je reis naar het Majorelle Universum

WINACTIE EINDHOVEN MAKER FAIRE

Jij kunt een sjaal of kussen naar keuze winnen! Altijd al een glanzende Majorelle sjaal of een kleurrijk Majorelle kussen willen hebben? Dit is je kans! Meld je aan bij de stand op 28 en 29 september en doe gratis mee!

Bronvermelding afbeeldingen Yayoi Kusama:
1: 文部科学省ホームページ [CC BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0)]
2: https://helsinki-art.com/exhibition-review-yayoi-kusama-at-ham-beyond-the-polka-dot-obsession/
3: https://carboncostume.com/yayoi-kusama/
4: Pablo Trincado from Santiago de Chile, Chile [CC BY 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0)]
5: Terence Ong [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)]
6: https://www.smithsonianmag.com/smithsonian-institution/follow-polka-dots-yayoi-kusama-infinity-rooms-are-breaking-museum-records-180962316
7: https://artspacetokyo.com/blog/archives/july_article_round_up3/
8: Vagner Carvalheiro [CC BY 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0)]

EINDHOVEN MAKER FAIRE X THE FRAN ZONE

On 28 and 29 September you will be able to ‘Experience Majorelle’ at the stand of The Fran Zone at the Eindhoven Maker Faire. Will we see you there? (Nederlands hieronder)

‘Experience Majorelle’ is all about you experiencing the Majorelle Universe, created by The Fran Zone the past year. At the stand you will find a mini exhibit in which you will travel along with me on my Maker Journey. Are you ready?

EXPERIENCE MAJORELLE @ EINDHOVEN MAKER FAIRE

On this journey you will visit the colourful, energetic yet peaceful and botanical Majorelle Universe. Please feel free to really experience the Majorelle Mood The Fran Zone has created for you:

  • sit on the carpet and feel the cushions
  • try on the different silk scarves
  • enjoy the birds song in the background
  • and imagine yourself being in the garden, enjoying the peace and tranquility

A FREE SOUVENIR

No trip is complete without a colourful picture to show to your friends and family. I am happy to take a picture of you inside the Majorelle Universe photobooth. Dress up with one or more of the shiny scarves and ask The Fran (the woman with the camera) for a picture!

GIVEAWAY EINDHOVEN MAKER FAIRE

Just like with pictures, no trip is complete without a nice souvenir! That’s wphy The Fran Zone is giving away one scarf and one cushion of choice! All visitors of the stand can apply. Looking forward to seeing you on the 28th or 29th!

PLAN YOUR VISIT TO EINDHOVEN MAKER FAIRE

The Eindhoven Maker Faire takes place on 28 and 29 September 2019, from 10:00 till 18:00. The location of the Faire is at Klokgebouw in Strijp-S, Eindhoven.

Purchase your tickets on the website of Eindhoven Maker Faire.

ENTER THE FRAN ZONE TO WIN A FREE TICKET!

* indicates required

Travelling by train? Exit the Station Eindhoven Strijp-S. The train station borders with Klokgebouw. If you arrive from Central Station in the city center, it is a quick 20 minute walk to Klokgebouw.

Travelling by bus? From Central Station you can also reach Klokgebouw by bus. Take line 13, 18, 401 of 402.

eindhoven maker faire logo

EINDHOVEN MAKER FAIRE X THE FRAN ZONE

Op 28 en 29 september aanstaande kun jij het Majorelle Universum bezoeken in de stand van The Fran Zone op de Eindhoven Maker Faire. Kom jij ook?

‘Experience Majorelle’ is zo gebouwd dat jij het Majorelle Universum echt kunt ervaren. In de stand kun je mee op reis langs alle stappen in het maakproces van het Majorelle Universum. Van inkttekening tot glanzende sjaal. Ben jij er klaar voor?

EXPERIENCE MAJORELLE

Tijdens de reis ga je ook echt op bezoek in het Majorelle Universum: een kleurrijke, energieke maar ook rustgevende, botanische plek. Tijdens je bezoek kun je de Majorelle sfeer echt gaan ervaren:

  • ga lekker op het tapijt zitten en voel de kussens
  • probeer de verschillende sjaals uit en doe ze om
  • geniet van de vogelgeluiden op de achtergrond
  • waan jezelf in een kleurrijke tuin en geniet van de rust en ontspanning

EEN GRATIS SOUVENIR

Geen enkele reis is compleet zonder een kleurrijke foto om thuis te laten zien aan je vrienden en familie. Daarom kun je in de Majorelle photobooth gratis een feestelijke foto van jezelf laten maken. Poseer met je favoriete sjaal of kussen en The Fran (de vrouw met de camera) zorgt voor een mooie foto!

WINACTIE EINDHOVEN MAKER FAIRE

Net als met foto’s is een reis niet compleet zonder een mooi souvenirtje. Daarom geeft The Fran Zone een sjaal en een kussen naar keuze weg. Alle bezoekers van de stand kunnen meedoen. Het enige dat je hoeft te doen is kiezen of je een sjaal of een kussen wilt en daarna je favoriete exemplaar kiezen! Zien we je daar?

PRAKTISCHE INFORMATIE

De Eindhoven Maker Faire vindt plaats op 28 en 29 september 2019, van 10.00 uur tot 18.00 uur. De locatie van de Eindhoven Maker Faire is het Klokgebouw te Eindhoven.

Koop je ticket via de website van de Eindhoven Maker Faire.

ENTER THE FRAN ZONE EN MAAK KANS OP EEN GRATIS TICKET!

* indicates required

Kom je met de trein? Uitstappen op Station Eindhoven Strijp-S. Dit treinstation grenst aan het Klokgebouw. Stap je uit op het Centraal Station in de stad, dan loop je binnen 20 minuten naar het Klokgebouw.

Kom je met de bus? Het Klokgebouw is vanaf het Centraal Station Eindhoven ook bereikbaar per bus. Neem de lijn 13, 18, 401 of 402.

eindhoven maker faire x the fran zone

ROZE BANAAN DESIGN

[ ‘Roze Banaan’ is eerder verschenen in het Majorelle Magazine, de zomer special van The Fran Magazine 2019.3.]

Gele Agave, Groene Cactus, Blauwe Varen, Olifantsoor en Roze Banaan (vlnr) zijn de vijf basis patronen van het Majorelle Universum. Een universum waar het goed toeven is! Dat betekent dat er licht is, lucht, water, vuur en aarde.

De afgelopen paar weken heb ik elk patroon afzonderlijk voor jou in de spotlights gezet. En heb je ontdekt hoe ieder patroon een speciale rol heeft in het Majorelle Universum.

Vandaag is het vijfde en laatste patroon aan de beurt: Roze Banaan. En? Heb jij jouw favoriete patroon al ontdekt en weet jij al wat er het beste bij jou past? Een sjaal, een kussen, een kledingstuk, een sieraad of een tapijt?

DIT VIND JE VAST OOK LEUK: OLIFANTSOOR

ROZE BANAAN IS AARDE

We hebben licht (Gele Agave), lucht (Groene Cactus), water (Blauwe Varen) en we hebben vuur (Olifantsoor). Op zich zou het dan fijn zijn om ook nog iets te hebben om op te staan. Iets als aarde. Daarvoor komt Roze Banaan to the rescue.

Roze Banaan is een patroon dat alle aspecten van aarde in zich heeft. Van goed vruchtbare donkerrode grond (zoals de grond in Afrika) tot alles wat er uit die aarde kan ontstaan: verschillende kleuren groen en verzadigd roze als symbool voor de mooiste bloem die je je maar kunt voorstellen.

De gele stroken kunnen van alles zijn: de zoete geur van de bloem, de afdruk van af en aan vliegende bijen of stralen van licht. Dat laatste vind ik zelf een mooi idee, omdat op die manier de cirkel rond is en we weer bij de Gele Agave zijn aanbeland. Nice!

DIT VIND JE VAST OOK LEUK: BLAUWE VAREN

ROZE BANAAN PATROON

Het Roze Banaan patroon past bij jou als je houdt van verzadigde kleuren en van vrolijke kleuren combi’s die niet zo voor de hand liggen. Roze Banaan is een zomerpatroon bij uitstek en voelt zich eigenlijk thuis op elke kleur bank, maar past extra goed bij een licht- tot donkergrijze.

De sieraden van Studio Glashelder die bij het patroon passen kenmerken zich door verzadigde kleuren in bijzondere combi’s. Het zandkleurige geel in het glas geeft de juwelen een natuurlijke, aardse sfeer. Perfect dus voor bij de Roze Banaan!

En zie je die keigave lichtgrijze schoenen op dat tapijt? Awesome pawesome!

Dus: welke van de vijf patronen is jouw favoriet en waarom? Laat een berichtje achter!

DIT VIND JE VAST OOK LEUK: GROENE CACTUS

ENTER THE FRAN ZONE

Nieuwsgierig geworden naar de andere patronen en naar de hele zomer special van het Majorelle Magazine? Enter dan The Fran Zone hieronder en ontvang gratis:

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 2 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
* indicates required

OLIFANTSOOR DESIGN

[‘Olifantsoor’ is eerder verschenen in het Majorelle Magazine, de zomer special van The Fran Magazine 2019.3.]

Gele Agave, Groene Cactus, Blauwe Varen, Olifantsoor en Roze Banaan (vlnr) zijn de vijf basis patronen van het Majorelle Universum. Een universum waar het goed toeven is! Dat betekent dat er licht is, lucht, water, vuur en aarde.

De komende paar weken zet ik elk patroon afzonderlijk voor jou in de spotlights. En kun je ontdekken hoe ieder patroon een speciale rol heeft in het Majorelle Universum.

Ontdek jouw favoriete patroon en kom erachter wat het beste bij jou past: een sjaal, een kussen, een kledingstuk, een sieraad of een tapijt. Vandaag is het de beurt aan Olifantsoor!

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: GROENE CACTUS

OLIFANTSOOR IS VUUR

Allemaal leuk en aardig natuurlijk: licht (Gele Agave), lucht (Groene Cactus) en water (Blauwe Varen). Maar een beetje vuur kan natuurlijk niet ontbreken. Want hoe kun je anders dingen lekker in de fik steken?!

Olifantsoor is net dat beetje extra, omdat het springt en flikkert. Net als vuur. Je weet niet wat het gaat doen, gaat het omhoog, gaat het naar links? Het patroon danst over het doek, net als kleine vlammetjes.

In de Majorelle tuin kwamen de bladeren op de foto rechts nog het dichtste bij vuur, want ze dansten en sprongen heen en weer op de wind.

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: BLAUWE VAREN

OLIFANTSOOR PATROON

Het Olifantsoor patroon past bij jou als je temperament hebt. Als felle, verzadigde kleuren het beste in je naar boven brengen. Olifantsoor matcht perfect bij alle kleuren donkerblauw (van kobalt tot marine), donkerrood (van vuurrood tot bordeaux) en donkergeel (van oker tot goud). Het Olifantsoor patroon geeft je een koninklijke uitstraling (misschien vanwege de combi van koningsblauw en goudgeel?)

En heb je een bruine leren bank of misschien metalen onderdelen in je interieur? Dan past het kussen daar perfect bij!

De sieraden van Studio Glashelder hebben dezelfde vorstelijke vibe als het Olifantsoor patroon. De glazen stenen hebben robuuste, organische vormen en er lopen zilvergouden draadjes door het nachtblauwe glas. Elise had ze ook in een kroon kunnen monteren, maar een ring en een collier zijn toch wel the next best thing.

En voor wie nog twijfelt of een bruine bank een goeie combi is met het Olifantsoor tapijt:

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: GELE AGAVE

ENTER THE FRAN ZONE

Nieuwsgierig geworden naar de andere patronen en naar de hele zomer special van het Majorelle Magazine? Enter dan The Fran Zone hieronder en ontvang gratis:

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 2 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
* indicates required

ELISE NEVE VAN STUDIO GLASHELDER

[Dit interview met glaskunstenares Elise Neve van Studio Glashelder is eerder verschenen in de zomer editie van het gratis online magazine The Fran 2019.3]

‘Ik hoef het niet van tevoren te weten, ik laat me verrassen.’ -Elise Neve

Maak kennis met Elise Neve van Studio Glashelder: een hedendaagse ontdekkingsreiziger in de gewaagde wereld van glas. In haar atelier met glasoven smelt, breekt, snijdt, vormt, slijpt en stapelt ze glas in alle soorten, maten, vormen en kleuren. Ze maakt schalen, sieraden en decoratieve glaskunst (van glas in lood tot staande objecten).

elise neve in haar glas atelier studio glashelder

WAAROM GLAS?

Vanaf het moment dat ik Elises werk ontdekte, vond ik het fascinerend: de glinsterende stenen en de stralende kleuren in het weerkaatsende glas. Tegelijkertijd vroeg ik me direct af: hoe kom je erbij om met glas te gaan werken?

‘Glas is stoer én breekbaar. Het is hard én zacht. Als het smelt wordt het vloeibaar en als het valt breekt het.’ Binnen in het glas is er een hele wereld vol textuur en diepte die je tevoorschijn kunt halen door te spelen met lichtval en kleur. Glas heeft zoveel kanten, het lééft!

DIT VIND JE MISSCHIEN OOK INTERESSANT: DORINE BOUDEWIJN – MODEONTWERPSTER VAN ATELIER BYDO

WERKEN MET GLAS

Dat levendige karakter heeft wel consequenties. Elise moet rekening houden met ontzettend veel variabelen: ‘Glas reageert ongeveer overal op.’ De temperatuur van de oven, de duur van het stoken, de mal, verschillend glas reageert op elkaar en daarnaast heeft het bepaalde standaarden. Bijvoorbeeld dat dat vloeibaar glas het liefst een dikte van 6mm heeft, door interne aantrekkingskracht. Al die processen kun je weer beïnvloeden met verschillende soorten mallen. Waarmee je het glas dwingt een bepaalde vorm aan te nemen. En ook dat proces kun je weer beïnvloeden door de overtemperatuur en de stookduur.

De lijst van materiaal dat ze daarbij kan gebruiken is eindeloos. Van glassnijder en slijpmachine, tot scheidingspoeder en keramisch vilt voor in de mal (zodat het glas niet aan de mal gaat plakken). Klei en gips om zelf eenmalige, unieke mallen te maken. Of zand waarmee je structuren in het glas kunt aanbrengen. Een ook dat heeft weer consequenties: ‘Al die toepassingsmogelijkheden van glas is een financiële drain, maar ik maak er vet coole dingen mee!’

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK INTERESSANT: ROZE BANAAN

CONTROLE OF TOEVAL

Met al die variabelen krijgt het werken met glas bijna iets wetenschappelijks? Hoe ga je om met het spanningsveld tussen controle en toeval?

Op dit moment geniet ik ontzettend van het toeval, van de oven opengooien en verrast worden door het resultaat. Soms ben ik zó enthousiast dat ik gewoon écht niet de 24 uur die het langzaam opstoken en afkoelen kost, kan wachten tot ik de oven open mag doen. Geduld hebben vind ik lastiger dan het gebrek aan controle. Ik hoef van tevoren niet te weten wat het wordt, ik laat me verrassen en daardoor ben ik elke keer super benieuwd naar wat het geworden is. Ik vind dat bevrijdend, rustgevend en verfrissend. Uit mijn hoofd en het samenspel met het glas aangaan.

Ik zou de controle wel meer kunnen nemen. Want toevalstreffers kan ik nu bijzonder moeilijk herhalen. En ook vanuit commercieel oogpunt zou het makkelijker zijn om dingen te kunnen reproduceren als ik meer controle heb over het proces. Maar als kunstenaar geniet ik op dit moment eigenlijk nog veel te veel van de ontdekkingstocht. De oven te openen en te zien: o, dit is het geworden en dat is ok! Maar: door meer te documenteren zou ik er ook meer mee kunnen spelen. In theorie is dat een super georganiseerde spreadsheet, maar in de praktijk zijn het vooral overal rondslingerende blaadjes. Maar ja, ik ben natuurlijk ook juist met mijn oude werk gestopt, omdat ik klaar was met alle registratie en de halve dag achter de computer zitten.

elise neve studio glashelder

ALLE ZINTUIGEN OP SCHERP

Na de middelbare school twijfelt Elise tussen psychologie en de kunst- of designacademie. Ze neemt de ‘verstandige’ keuze en kiest voor psychologie. Ze specialiseert zich in psychonomie en neuropsychologie. Pychosomie gaat over zintuigelijke informatieverwerking, over waar het brein reageert op het lichaam en andersom. Bijvoorbeeld: wat gebeurt er tussen het oog en het brein bij iemand die kleurenblind is? Synesthesie is een neurologisch verschijnsel waarbij een zintuigelijke waarneming als vanzelf ook een andere zintuigelijke indruk oproept. Bij mensen met synesthesie werken de zintuigen dus op een bijzondere manier samen. Bijvoorbeeld: letters die kleuren hebben, geluiden met een smaakje.

Het mag duidelijk zijn: Elise is geïntrigreerd door het zintuigelijke. En daarom blijft ze dat zintuigelijke durende haar carrière als psycholoog ook altijd opzoeken in de vorm van een creatieve uitlaatklep.

CREATIVITEIT: SPONTANE ENERGIE

‘In mijn werk als psycholoog gaf ik voornamelijk energie en tijdens het creëren vulde ik de energie weer aan.’ Creativiteit als manier om de balans te herstellen. Nu, in haar werk voor Studio Glashelder, draait ze het om: ze kiest in de eerste plaats voor energie creëren via creativiteit. Om van daaruit te kunnen geven. Creativiteit als energiegenerator dus. Hoe briljant! Maar vlak ook het ontdekkende aspect niet uit.

‘Het ontdekken vind ik het allerleukste van creativiteit. Het staat voor mij tegenover denken en beredeneren. Het gaat om zintuigelijk ervaren. Dat is de basis waarmee je geboren wordt. Wat zie je? Wat voel je? Dingen aanraken. Warmte, kou, vorm en textuur.’ Ik heb ook altijd gezegd: ik ben liever doof dan blind. Ik ben bovenal visueel ingesteld. Ik wil dingen kunnen waarnemen, kunnen zien. Beelden en kleuren vervelen nooit. En dat komt nu ook terug in mijn werk: de kleuren zijn verzadigd, de kleurcombinaties zijn net dat beetje anders en afwijkend van de norm. Mijn kleurstatements zijn stevig. Ik denk daar trouwens niet over na. Dat gebeurt vanzelf in mijn atelier.

Ontstaan de vormen ook spontaan of laat je je daarbij inspireren?

In mijn atelier probeer ik zoveel mogeiljk te doen wat goed voelt en wat me mooi lijkt. Maar natuurlijk heb ik wel inspiratiebronnen. Zo ben ik superfan van ambacht en vakwerk. Ik kick op zwaluwstaartverbindingen in oude houten kasten. Art Nouveau vind ik prachtig, net als oud smeedwerk. In die zin sta ik in de traditie van de Arts & Crafts beweging en tegenover massaproductie.

glasoven atelier studio glashelder

INSPIRATIEBRONNEN VAN ELISE NEVE

Ik haal inspiratie uit de natuur, uit patronen in architectuur en alles uit de jaren ‘50: van kledingstijl, tot make-up, en de vormen en textuur: stippen, streepjes, bolletjes. Toen ik jouw Majorelle Collectie zag werd ik geïnspireerd door de cirkels (cirkels zijn platte bollen), het bijzondere kleurgebruik dat net anders dan anders is. En de patronen, die zowel organisch als geometrisch zijn. Daardoor ontstaat er een gewaagde harmonie.

Ik ben nog te kort bezig om al te kunnen spreken van een echte eigen stijl, maar als er íets is dat bij mijn werk past, dan is het non-conformisme en originaliteit. Net even anders is juist goed.

MAJORELLE SIERADEN VAN STUDIO GLASHELDER

Elise heeft de Majorelle Collectie uitgebreid. Speciaal voor bij de sjaals heeft ze fantastische glasjuwelen ontworpen. Allemaal in de stijl en in de kleurcombinaties van de patronen. Plus natuurlijk dat beetje extra dat je in al haar ontwerpen terugziet. Bekijk haar hele collectie in haar webshop.

WAT ELISE NEVE TE BIEDEN HEEFT:

Je kunt bij Elise terecht voor kleurrijke glazen sieraden, schalen en decoratieve glaskunst (van glas-in-lood tot staande objecten). Ze werkt met eigen collecties (zoals de sieraden serie ‘You Rock’), maar ook in opdracht. In de toekomst wil ze naast haar producten ook diensten aanbieden, zoals (zakelijke) glas-workshops en creatieve therapie.

WAAR IS HET WERK VAN ELISE NEVE TE KOOP:

De handgemaakte glaskunst van Studio Glashelder kun je kopen via de webshop: www.studioglashelder.nl en in verschillende conceptstores:

Uit je Kunst in Woerden | www.uitjekunstwoerden.nl

BlendUT in Utrecht | www.blendut.nl

Daarnaast staat Studio Glashelder meerdere keren per jaar op creatieve (kunst)markten. Binnenkort op de agenda:

08-09-2019: Kunstpark Woerden

27-10-2019: Swan Market Rotterdam

Meer weten over het magische proces van glasfusen? Op haar website vertelt Elise Neve er meer over.

ENTER THE FRAN ZONE

Meer mooie interviews lezen met inspirerende kunstenaressen en creatieve ondernemers? Enter dan The Fran Zone en ontvang gratis:

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 1 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
* indicates required

BLAUWE VAREN DESIGN

[‘Blauwe Varen’ is eerder verschenen in het Majorelle Magazine, de zomer special van The Fran Magazine 2019.3.]

Gele Agave, Groene Cactus, Blauwe Varen, Olifantsoor en Roze Banaan (vlnr) zijn de vijf basis patronen van het Majorelle Universum. Een universum waar het goed toeven is! Dat betekent dat er licht is, lucht, water, vuur en aarde.

De komende paar weken zet ik elk patroon afzonderlijk voor jou in de spotlights. En kun je ontdekken hoe ieder patroon een speciale rol heeft in het Majorelle Universum.

Ontdek jouw favoriete patroon en kom erachter wat het beste bij jou past: een sjaal, een kussen, een kledingstuk, een sieraad of een tapijt. Vandaag staat Blauwe Varen in de schijnwerpers.

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: GROENE CACTUS

BLAUWE VAREN IS WATER

De Blauwe Varen is het water in het Majorelle Universum. Het patroon stroomt en kabbelt. Ik vind het een heerlijk rustgevend patroon met het knallende oranje en roze dat je een oppepper geeft.

De vormen vloeien in elkaar over en het patroon stroomt van het midden over het doek naar buiten. Niet als een kolkende rivier maar als een kronkelend beekje.

Het heeft dezelfde sfeer als de prachtige fonteinen en vijvers in de Majorelle tuin. Het water doet gewoon rustig zijn ding en stroomt overal tussendoor en langsheen. Want het water vindt zijn weg wel.

BLAUWE VAREN PATROON

De Blauwe Varen past bij jou als je van koele en van warme tinten houdt, zolang ze maar licht zijn en niet kneiter verzadigd. Het patroon past bij alle pasteltinten, alle kleuren geel en blauw, bij roze en oranje en het staat super chic bij grijs! Heb je een grijze bank? Dan is dit kussen echt een match made in heaven!

De Engelsen zeggen dat zo mooi ‘understated elegance’. Dat is de perfecte term bij de sieraden die Studio Glashelder bij de Blauwe Varen heeft ontworpen. Het grijs en het lichtblauw in de gladde, platte steen passen precies bij de relaxte sfeer van het water van de Blauwe Varen. Niet opzichtig, wel opvallend. Niet pronkerig, wel stijlvol. Daarom staan deze sieraden heel hoog op mijn lijstje 🙂

En wat zeg je trouwens van het Blauwe Varen tapijt? Daar zou ik persoonlijk mijn hele huis wel mee willen behangen, maar goed. Ik ben natuurlijk kneiter bevooroordeeld 😀

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: GELE AGAVE

ENTER THE FRAN ZONE

Nieuwsgierig geworden naar de andere patronen en naar de hele zomer special van het Majorelle Magazine? Enter dan The Fran Zone hieronder en ontvang gratis:

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 2 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
* indicates required

ZOMER IN LES BOIS DES MOUTIERS

[ ‘Zomer in Les Bois des Moutiers’ is onder de titel ‘Zomer in Les Bois des Moutiers – de landschapstuin van Gertrude Jekyll’ eerder verschenen in de zomer editie van het gratis online The Fran Magazine 2019.3.]

Ieder seizoen neem ik mee naar een mooie (botanische) tuin of een park. Deze zomer gaan we op reis naar Normandië en bezoeken we de ‘landschapstuin’ Les Bois des Moutiers, ontworpen door kunstenares en tuinarchitecte Gertrude Jekyll.

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: LENTE IN LOGAN BOTANIC GARDEN

GROENE KAMERS

Voor Les Bois des Moutiers ontwierp Edwin Lutyen het landhuis en Gertrude Jekyll de ‘formele’ tuinen rondom. Net als het huis, heeft Jekyll de tuinen kamers gegeven, ‘groene kamers’ met allemaal een eigen sfeer, eigen geur en eigen kleur.

Jekyll was de eerste tuinarchitecte die een totaalbeleving voorstond. Een tuin moest niet alleen zo ontworpen zijn dat er ieder seizoen iets in bloei stond, nee, een tuin moest een ervaring zijn voor de bezoeker. Voor de bewoner!

De tuinen en het huis zijn zo ontworpen dat ze elkaar als het ware spiegelen. Zo verwijzen 2 stenen stoelen in de ‘Witte Kamer’ (een van de zeven formele tuinen) naar 2 garderobekasten tegenover de muziekkamer in het landhuis. Als je door de zeven formele tuinen langs het huis wandelt, dan waan je je telkens in een totaal andere wereld. Jekyll is er dus in geslaagd om elke tuin een hele eigen sfeer en aanblik te geven. De ene keer met statige hoge heggen en wuivende witte pluimen. De andere keer met een vijver en gezellige bankjes rondom. En dan weer door een avontuurlijk ogende overgroeide groene pergola.

DIT VIND JE MISSCHIEN OOK LEUK: DE MAJORELLE TUIN IN MARRAKESH

KUNST & LES BOIS DES MOUTIERS

Les Bois des Moutiers ligt in Varengeville-sur-Mer, van oudsher een artistieke broedplaats vlakbij de Franse kust. De lijst met kunstenaars die hun sporen hebben achtergelaten is nogal lang. Zo lang dat het niet in dit kader past, maar om je een idee te geven:

  • Claude Monet
  • George Braque
  • William Morris
  • Eric Satie
  • Claude Debussy
  • Virginia Woolf
  • Picasso
  • William Turner
  • Gertrude Jekyll
  • Camille Pissarro
  • Pierre-Auguste Renoir…

En dat is ook niet gek: met haar ligging aan de kust met magnifieke uitzichten over zee en op de imponerende krijtrotsen is er eigenlijk overal inspiratie for kratis. En dat is in het park niet anders.

Het park dat zich vanaf het landhuis helemaal uitstrekt tot de kust is beplant met reusachtige uitheemse rhododendrons, azalea’s en magnolia’s. Het waren in die tijd de allereerste rhododendrons in Frankrijk en konden overleven door het vochtige zeeklimaat aan de Normandische kust. Als je dus kunt kiezen wanneer je het park bezoekt, doe het dan in mei, dan staan de rhododendrons allemaal in bloei en is het een kleurrijk feest van jewelste!

DIT VIND JE VAST OOK INTERESSANT: MARGARET & FRANCES MACDONALD – GRONDLEGGERS VAN DE GLASGOW SCHOOL

LES BOIS DES MOUTIERS IS UNIEK

Les Bois des Moutiers is een van de weinige nog bestaande tuinontwerpen van Gertrude Jekyll en alleen daarom al een bezoek waard.

Omdat de oorspronkelijke Mallet familie nog steeds in het landhuis woont, is dat helaas niet te bezichtigen. Maar het huis zit vol Arts & Crafts details: metalen deurknoppen, houtsnijwerk in de balustraden en behang ontworpen door William Morris (de grondlegger van de Arts & Crafts beweging).

Les Bois des Moutier dus. Gaat dat zien!

Van 15 maart tot 15 november is de tuin iedere dag geopend van 10.00-20.00. Maarrr houd dus wel rekening met Franse lunchtijden: er zit alleen iemand bij de ingang tussen 10.00-12.00 en tussen 14.00-18.00.

Kijk voor actuele prijzen op de website: www.boisdesmoutiers.com

ENTER THE FRAN ZONE

* indicates required

GROENE CACTUS DESIGN

[‘Groene Cactus’ is eerder verschenen in het Majorelle Magazine, de zomer special van The Fran Magazine 2019.3.]

Gele Agave, Groene Cactus, Blauwe Varen, Olifantsoor en Roze Banaan (vlnr) zijn de vijf basis patronen van het Majorelle Universum. Een universum waar het goed toeven is! Dat betekent dat er licht is, lucht, water, vuur en aarde.

De komende paar weken zet ik elk patroon afzonderlijk voor jou in de spotlights. En kun je ontdekken hoe ieder patroon een speciale rol heeft in het Majorelle Universum.

Ontdek jouw favoriete patroon en kom erachter wat het beste bij jou past: een sjaal, een kussen, een kledingstuk, een sieraad of een tapijt. Vandaag is Groene Cactus aan de beurt!

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: GELE AGAVE

GROENE CACTUS IS LUCHT

De Groene Cactus staat voor lucht. Dit patroon heeft ook als enige van de vijf een vorm van ‘neerslag’: de knalrode verticale druppels die van boven komen en wegstromen als horizontale gele en blauwe cirkels.

Overal in de Majorelle tuin vind je hoge cactussen, omringd door niets dan helderblauwe lucht. Die luchtigheid en ruimte heb ik overgebracht in de Groene Cactus. In mijn ervaring heeft de wind meestal een focus, een richting. Daarom zijn de lijnen in de achtergrond van het patroon helder: verticaal en horizontaal (vergelijk het bijvoorbeeld maar eens met de blauwe lijnen van de Gele Agave die alle kanten op knetteren 🙂

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: MAJORELLE COLLECTIE

GROENE CACTUS PATROON

Het Groene Cactus patroon past bij jou als je houdt van groen en van verschillende lichte, frisse kleuren. Het patroon staat geweldig bij knalrood (lipstick!) en bij marineblauw. Heb jij een donkerblauwe bank? Dan is dit kussen echt voor jou gemaakt!

Studio Glashelder heeft bij de Groene Cactus geweldige luxueuze mint met smaragdgroene juwelen ontworpen (linksonder) voor iedereen die houdt van extravagante schoonheid. De kleinere geel met lichtblauwe glasstenen zijn speels en vrolijk (linksboven) en passen perfect bij een zomerse outfit.

Het tapijt van TON Design geeft je hele kamer een blije opkikker. Het is ook perfect voor als je thuis een groene urban jungle sfeer hebt gecreëerd. Wist je dat je kunt kiezen tussen verschillende vormen?

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: KORAAL – DE KLEUR VAN DE ZOMER 2019

ENTER THE FRAN ZONE

Nieuwsgierig geworden naar de andere patronen en naar de hele zomer special van het Majorelle Magazine? Enter dan The Fran Zone hieronder en ontvang gratis:

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 2 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
* indicates required

SCHILDERVAKANTIE IN SPANJE

Ik ben weer terug van schildervakantie in Spanje! Het was echt een avontuur. Maar ik zal je niet vermoeien met alle sterke verhalen over hitte, insecten en kortsluiting (daarvoor kun je HIER de vlog bekijken).

Nu gaat het over mijn nieuwe, Spaanse werk. Of beter gezegd: mijn Catalaanse werk. Want als me iets duidelijk is geworden in die 3 weken, dan is het dat Catalonië géén Spanje is!

SCHILDERVAKANTIE INSPIRATIE

Er was in ieder geval genoeg inspiratie: een grote tuin vol met cactussen, vetplanten en bloemen die ik nog nooit eerder gezien had. Een uitzicht met bossen, bergen, luchten, dorpjes. En een heleboel stadjes in de buurt vol gekleurde huizen, balkons volgestouwd met planten:

En alsof dat nog niet genoeg was stonden de bermen vol met levensgrote agaves, cactussen en andere reusachtige planten. Complete persoonlijkheden, flaws and all:

Maar ondanks al die botanische inspiratie, kwam ik er niet toe om aan het werk te gaan in het atelier (iets met te heet, ik ga al zweten als ik alleen ademhaal XD). Uiteindelijk zorgde een verdwaalde abrikoos ervoor dat het vuur aanging en ik aan de slag ging!

EERST TEKENEN

Ik had alleen maar mega grote canvassen mee en dus leek het me goed om eerst tekeningen te maken:

DAN SCHILDEREN

Daarna aan de slag met negen schilderijen tegelijk. Ik hou ervan om een hele shitload aan verf te mengen en dan alle schilderijen af te gaan en die kleur aan te brengen. En op die manier de composities te laten ontstaan. Het heeft iets heel ontspannends:

Na twee weken wilde ik er niet verder aan werken, zodat ze konden drogen voordat ze de auto weer in moesten. En als je er dan elke dag naar kijkt, dan begint het toch te kriebelen om er méér aan toe te voegen. Om het spannender te maken. Maar hoe?

BARCELONA

Na ons bezoek aan Barcelona was het antwoord op die vraag ineens heel duidelijk! Nieuwe perspectieven! Meer spontaniteit en spel! Het was alsof Picasso en Gaudi het voordeden: gewoon doorwerken, nieuwe dingen toevoegen, niet bang zijn, ga spelen, voeg kleur toe en nog meer kleur, voeg nieuwe perspectieven toe en nog meer perspectieven en durf het eindresultaat los te laten, durf iets te maken dat niet om aan te zien is! Point taken boys.

SCHILDERVAKANTIE GESLAAGD!

Dus: schildervakantie geslaagd! Er staan negen schilderijen in mijn atelier te wachten tot ik ermee verder ga. Ik neem ze eind augustus mee naar schilderles en ben van plan om ‘helemaal Picasso op ze te gaan’ whaha. Super duper benieuwd wat dat met ze doet. En hoe de zomercollectie 2020 er straks uitziet! Zie jij het al voor je op sjaals, kussens en stoffen?

MEER ZIEN VAN DE CATALAANSE COLLECTIE? ENTER THE FRAN ZONE & ONTVANG GRATIS :

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 1 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
  • artsy inspiratie in je mailbox
* indicates required