HORTUS BY NIGHT: BEKIJK HET RESULTAAT

De vorige keer schreef ik over mijn super inspirerende Hortus by Night bezoek in Amsterdam en al mijn creatieve ideeën voor de grote canvasdoeken. Nu zijn ze af en kan ik ze je laten zien!

Hierboven het eindresultaat met een derde laag verschillende kleuren olieverf.

Van ‘dode vissen-vibe’ naar kleurrijke hortus by night

Na het schilderen van de tweede laag met zwarte olieverf leken het wel dode vissen! En ja: schilderen is ook genieten van verrassingen en go with the flow. Maar dode vissen vond ik niet echt een leuke verrassing, XD! Gelukkig is Wycher (mijn schilderdocent) er dan met geruststellende opmerkingen als: ‘Het kunnen ook veren zijn’. Pfew.

Dus ik weer door, kleuren mengen, proberen voor- en achtergrond met elkaar te laten samenwerken. Voor iemand als ik die geen diepte kan zien is dat lastiger dan je denkt, just saying 🙂 En 2 uur later was het af! Nooit gedacht dat ik zo’n groot canvas in 2 avonden zou kunnen omtoveren tot een kleurrijk schilderij!

Hortus by night part 2: de exotische palmenkas

Dus tijd voor deel 2: de exotische palmenkas. Aan dit deel heb ik 3 avonden gewerkt, maar met een langere tussenperiode. Ik wilde dat het kas-deel helemaal droog zou zijn voordat ik de planten op de voorgrond zou schilderen.

De achtergrond heb ik eerst thuis op een avond helemaal zwart gemaakt met Oost-Indische inkt. Keileuk was dat om te doen 😀 Canvas plat, halve pot inkt erboven leeggieten en schilderen met die handel. Zwarte inkt is natuurlijk veel goedkoper dan zwarte olieverf en de inkt zorgt ook nog voor een cool glanslaagje op het zwart.

Daarna 1 schilderles besteed aan het schilderen van de kas en de reflecterende ramen. Drie weken gewacht tot dat droog genoeg was en toen in 1 avond de planten op de voorgrond geschilderd. Met keigave licht effecten, al zeg ik het zelf 🙂

Hortus by night: 1 inspiratie, 2 schilderijen

Ik vind het bijzonder hoeveel verschillende kanten je op kunt met 1 inspiratiebron. Want ik heb er nu 2 af, maar ik heb nog veel meer ideeën. Deze twee maken me wel heel trots. Want het is totaal anders dan al mijn werk tot nu toe. Het is losser, minder stilistisch en sneller geschilderd. Met meer speelsheid en een combinatie van spontaniteit en beslistheid.

En er zit meer diepte in. En meer lichteffecten. Ik ben niet zo’n held met diepte en van een compleet realistische sinaasappel schilderen met de juiste lichtval word ik ook niet bepaald opgewonden. Maar deze schilderijen vroegen er toch echt om (en Wycher ook) en tja, dan ben ik de beroerdste natuurlijk niet hè.

Ik ben ook trots omdat het proces zo heerlijk was. Ik heb echt genoten van het schilderen en laten we wel wezen: dat is mijn hoofddoel. Het eindresultaat is mooi mee genomen. En in dit geval, heel mooi meegenomen haha!

Wat vind jij?

En wat vind jij ervan? Zie je mijn inspiratiebron van de Hortus by Night terug? Wat zie jij voor je als je denkt aan ‘Hortus by Night’? Ik ben heel benieuwd naar jouw mening. Laat een berichtje achter!

Tot gauw,

Liefs Francine

KOBALTBLAUW: DE KLEUR VAN DE WINTER 2019

Jullie weten misschien al dat Pantone de kleur ‘living coral’ heeft uitgeroepen tot kleur van het jaar 2019. Koraal is een van mijn lievelingskleuren, dus way to go Pantone en de kleur koraal komt zeker nog een keer terug dit jaar als een van de seizoenskleuren, maar niet voor deze winter. Als kleur van de winter in 2019 heb ik kobaltblauw gekozen.

Kobaltblauw is een verzadigde, koele kleur blauw die me als geen ander het gevoel geeft van ongekende mogelijkheden en ballsyness. Het zegt ‘kom maar op met die actie’ en ‘ik lust je rauw’. Dat vind ik een fijne energie voor de start van een nieuw jaar en voor tijdens de winter. We laten ons niet op onze kop zitten door vorst, sneeuw en ijzel, maar trekken onze kobaltblauwe trui aan en aan erop uit om onze dromen waar te maken.

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK INTERESSANT: LILA – DE KLEUR VAN DE LENTE 2019

The Fran: gratis online feelgoo,d magazine, blijheid en plezier gegarandeerd

DE KLEUR KOBALTBLAUW

Kobaltblauw is een verzadigde, heldere, intense kleur donkerblauw. Het kobalt van kobaltblauw slaat op het chemische element kobalt(II)oxide – aluminiumoxide dat de blauwe kleur veroorzaakt. De naam kobalt komt van het woord kobold, het Duitse woord voor kabouter. Sommige mensen waren er vroeger blijkbaar van overtuigd dat kabouters de plekken onveilig maakten waar zilvererts en kobalt werd gewonnen.

Kobaltblauw staat voor ambitie, welbespraakt zijn, erop uitgaan en dingen ondernemen. De kleur blauw (dus niet specifiek kobalt) staat voor vrijheid, om te doen wat je wil doen en om te zijn wie je wil zijn. Blauw geeft ook rust, kalmte en focus en vertrouwen om ervoor te gaan. 

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar waarom heet kobaltblauw kobaltblauw? Hoe is de kleur ontstaan en welke kunstenaars waren er fan van?

Kobaltblauw pantone

WAT MAAKT HET KOBALTBLAUW?

In Egypte gebruikten ze al kobaltblauw rond 1500 voor Christus en ook de Chinezen gebruikten kobaltblauw in hun porselein vanaf het jaar 618. In Europa komt kobaltblauw voor vanaf de middeleeuwen. Het winnen van kobaltblauw was een ingewikkelde procedure, vooral omdat wetenschappers eerst dachten dat het afkomstig was van het element bismut, dat vaak samen wordt gevonden met kobalt. En dus was de kleur blauw die gedestilleerd werd telkens anders. Totdat de Zweed Georg Brandt (1694-1768) aantoonde dat het kobalt was dat de blauwe kleur veroorzaakte.

kunst van the fran zone met kobaltblauw

HET PERFECTE KOBALTBLAUW

Vanaf dat moment stortte iedereen zich op het creëren van de beste en mooiste kleur kobaltblauw en alle ingewikkelde en specifieke procedures werden zo goed mogelijk geheimgehouden. Op die manier werd versierd porselein namelijk een stuk meer waard, want het had dan die speciale Saksische kleur kobalt die nergens anders werd gemaakt.

Het ging zelfs zover dat de politiek zich ermee ging bemoeien. In 1799 eiste Jean-Antoine Chaptal, de latere Franse minister van binnenlandse zaken, dat ze nu eindelijk eens een makkelijkere manier bedachten om kobaltblauw te maken. Met als gevolg dat er 4 jaar later een nieuwe pigment beschikbaar was: koningsblauw. En dat blauw kennen we van de jurk die koningin Maxima droeg bij de inauguratie van koning Willem-Alexander. Allemaal dankzij die Jean-Antoine dus. En Jan Taminiau.

KOBALTBLAUW IN DE KUNST

Nu het veel simpeler was om kobaltblauw te fabriceren kwam er een productie van de kleur op gang, met name in Noorwegen. In de 19e eeuw werd kobaltblauw een geliefd pigment in de schilderkunst. Je kunt het terugvinden in de werken van de Britse romantische landschapsschilder William Turner en de Franse impressionisten Claude Monet en Auguste Renoir. In de 20e eeuw werd het pigment vooral gebruikt door de Franse fauvist Henri Matisse.  (en OMG als ik van IEMAND fan ben, dan is het van Matisse, maar dat komt een andere keer :-).

Kobaltblauw was de lievelingskleur van de Franse modeontwerper Yves Saint Laurent. Dat was één van de redenen waarom hij in de jaren 80 van de 20e eeuw de in verval geraakte Marokkaanse landschapstuin Le Jardin Majorelle kocht en in oude glorie herstelde. 

Waterlelies (1916) Claude Monet
Waterlelies (1916) Claude Monet

EN JIJ?

En wat betekent kobaltblauw voor jou? Vind je het een mooie kleur of juist helemaal niet? Denk je dat je de kleur kunt gebruiken als extra motivator op een dag waarop je veel moet presteren? Als boost voor je zelfvertrouwen of als extra focus? Misschien laat je je erdoor inspireren als je met een nieuwe creatief project aan de slag gaat? Een kobaltblauwe jurk lijkt me persoonlijk wel de bom 🙂

José Verhoef van Op & Top Jij vertelt je nog meer over kobaltblauw!

ENTER THE FRAN ZONE

Wil je meer lezen over kleur en kunst en creatieve inspiratie opdoen? Enter dan the Fran Zone en ontvang ieder seizoen een nieuw The Fran Magazine in je mailbox vol met kleurrijke artikelen, fotoshoots, interviews en reis inspiratie.

TWIJFEL JE NOG?

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 1 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
  • de mogelijkheid om je ieder moment weer uit te schrijven
  • en alleen deze zomer: 10% korting op de hele collectie van Studio Glashelder
* indicates required

VAN SCHILDERIJ NAAR STOF NAAR KUSSENHOES!

En niet alleen naar kussenhoes, ook naar kleding! Waar heb ik het in vredesnaam over denk je misschien. Van schilderij naar stof naar kussenhoes en naar kleding? Ik zal het uitleggen!

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: MIJN CREATIEVE PROCES

VAN SCHILDERIJ NAAR STOF

Deze zomer zag ik het ineens voor me: mijn kunst en mijn patronen op stof. Ik werd er helemaal wild enthousiast van. Want als ik mijn kunst op stof zou printen, dan zou ik er echt alles mee kunnen doen wat ik wil! Dan is het niet langer alleen maar iets om aan de muur te hangen, of een mooie kaart van te versturen. Dan zou je het kunnen aantrekken. Je huis ermee kunnen inrichten. Je bed ermee kunnen opmaken. Ermee naar buiten kunnen gaan.

VAN STOF NAAR KUSSENHOES

Je hoort het al: het leek me briljant en dus ging ik uitzoeken hoe en wat. Ik vond een digitale print leverancier en bestelde 2 proefstoffen. Die kwamen begin december binnen en nu zijn de eerste proofs of concept af: twee kussenhoezen en twee topjes.

Ik ben over the moon met het resultaat. Het bewijs dat het idee me niet alleen briljant leek, maar dat ook in werkelijkheid zo is! Van schilderij naar stof naar kussenhoes. Het is niet te beschrijven wat dat met je doet. Dat mijn creatieve vonk zoiets concreets heeft opgeleverd. Het geeft me een gevoel van ongekende mogelijkheden. Ongekende creatiekracht.

GA ERVOOR!

Jij hebt ze ook die creatieve vonken! Misschien luister je er nog niet echt naar of heb je ze een beetje weggestopt. Omdat je er geen tijd voor hebt. Of omdat je twijfelt aan jezelf: kan ik dat wel? Misschien ben je veel meer met anderen bezig dan met wat er vanuit jou wil ontstaan. Maar ik denk ook dat je weet dat jij het in je hebt om de wereld veel mooier te maken!

Hoe dan ook: je hebt ze, die creatieve vonken. Ga er naar luisteren! Naar de droomideeen die ontstaan op het moment dat je ervan overtuigd bent dat alles mogelijk is. En als de vonk een vuurtje wordt, ga er dan voor! Laat je niet afleiden door de buitenwereld. Laat je niets wijsmaken door de mening van anderen. Stop niet voordat je het concreet gemaakt hebt. Voordat je het als de stof door je handen kan laten glijden, zoals ik. Of kunt aantrekken, zoals ik. Of lekker lui tegen aan kunt hangen op de bank, zoals ik. Zodat plotseling van een schilderij naar stof naar kussenhoes bent gegaan!

Luister naar je creatieve vonken. Heb het lef er echt iets van te maken. En maak de wereld mooier. You go girl!

HORTUS BY NIGHT: HOW IT ALL STARTED

[ENGLISH BELOW] Zaterdag heb ik de Hortus by Night bezocht in Amsterdam en het was geweldig! De botanische tuin was voor de feestdagen versierd met gekleurde lichtprojecties, lampionnen en schijnwerpers die de bomen en struiken van onderaf surrealistisch kleurrijk verlichtten.

Het voelde als wandelen door een spannend sprookje, want je moest goed uitkijken waar je liep haha! De kassen waren kleurrijke kathedralen waar het licht voor de verandering eens van binnen naar buiten scheen. En sommige lichtprojecties leken portals naar een ander universum. Je hoort het al, mijn fantasie sloeg er helemaal op hol. Echt geweldig!

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: HORTUS BY NIGHT – DE EERSTE RESULTATEN

Dus je begrijpt het al: thuis moest ik direct mijn atelier in. Maar hoe vang je nou die speciale sfeer op je canvas? En kan het materiaaltechnisch allemaal wel wat ik van plan was? Blijft acrylverf zitten op ecoline? Gaat olieverf zich ongewild mengen met Oost-Indische inkt? Tijd dus voor een ‘zoek-het-uit’ zondagmiddag :).

DE BEVINDINGEN VAN HORTUS BY NIGHT IN HET ATELIER:

Wat blijkt: olieverf reageert niet met inkt en ecoline op waterbasis, dus die kan daar prima overheen. Acrylverf gaat er wel mee mengen en is dus een iets minder goed idee. En zoals altijd hebben de probeersels prachtige eindresultaten, al zeg ik het zelf. Zolang ik maar niet te veel mijn best doe, gaat het altijd goed.

Welke manier van werken spreekt jou het meeste aan? De kleurrijke ecoline achtergrond met zwarte plantpatronen op de voorgrond zoals hierboven? Of de letterlijk inktzwarte achtergrond met kleurrijke plantpatronen op de voorgrond zoals hieronder? Ik vind het op dit moment moeilijk om te kiezen.

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: HORTUS BY NIGHT SERIE

Volgende stap is: in het groot! En dat meen ik: de canvassen die ik gekocht heb zijn 75 x 115 cm, oftewel mijn grootste canvasdoeken tot nu toe. Ongeveer net zo spannend als in het donker door de hortus lopen. En net zo uitnodigend. Want het zwarte canvas vraagt om kleurrijke verlichting. Dat ga ik regelen!

HORTUS BY NIGHT: HOW IT ALL STARTED

‘Hortus by Night’ is an annual event at the Hortus Botanicus Amsterdam which I visited in January 2019. All trees and plants were illuminated by hundreds of lights in different magical colours (as you can see on the pictures above).

From painting to pattern

The whole experience was so inspiring that I had enough ideas to paint a total of twelve paintings. These paintings became the patterns with which I have created two different collections:

The Hortus by Night 2019 Autumn collection consist of five different designs:

  • Rockcap Fern
  • Date Palm
  • Arum Lily
  • Giant Bamboo
  • and Silver Fir

All five Hortus by Night designs represent a different continent. Just like a botanical garden with plants and trees from all over the world. I wanted to represent all continents in this autumn collection.

I really hope you will enjoy the five new autumn designs I have made for you. If you want to learn more about the sponsorship I have created to support the building of the new three climate glasshouse at the Hortus in Amsterdam, click here.